Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının Avrupa Birliğine ilişkin tutumları


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, TÜRKÇE VE SOSYAL BİLİMLER EĞİTİMİ ANABİLİM DALI, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: BEKİR ÇAĞLAR ÇAM

Danışman: Ufuk Karakuş

Özet:

Bu araştırma, Türkiye’deki sosyal bilgiler öğretmen adaylarının Avrupa Birliği’ne ilişkin tutumlarının öğrenilmesi amacı ile yapılmıştır. Bu bağlamda araştırmada random örnekleme yolu kullanılarak Türkiye’nin farklı bölgelerinden 9 devlet üniversitesinde farklı sınıflarında öğrenim gören 736 sosyal bilgiler öğretmen adayı çalışma grubu olarak seçilmiştir. Araştırmada veriler araştırmacı tarafından geliştirilen ‘‘Avrupa Birliği Tutum Ölçeği’’ ile toplanmıştır. Araştırmadan elde edilen verilerin analizi SPSS 22.0 (Statistical Package for Social Science for Personal Computers) programı kullanılarak yapılmıştır. Frekans, yüzde ve ortalama gibi betimsel istatistikler kullanılmıştır. İlişkisiz örneklemler varyansların homojen olmadığı örneklemlerde Mann-Whitney U Testi ve İlişkisiz Örneklemler için varyansların homojen olmadığı örneklemlerde İlişkisiz Örneklem için Kruskal Wallis H testleri uygulanmıştır. Araştırmada Avrupa Birliği’ne ilişkin tutumların cinsiyet, yaş grubu, aile gelir düzeyi, anne-baba eğitim durumları, yaşanılan yerleşim birimi, Avrupa Birliği’ne üye ülkede bulunma durumu, Avrupa Birliği’ne üye ülkede akraba bulunma durumu değişkenlerinin Avrupa Birliği tutumuna etkisi ölçülmüştür. Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının Avrupa Birliğine ilişkin tutum puanlarının, boyutların

vii

tamamında orta düzeyde olduğu, cinsiyete göre tutumun anlamlı bir farklılık göstermediği sonucuna ulaşılmıştır.

Anahtar Kelimeler

Sosyal Bilgiler Öğretmen Adayları, Avrupa Birliği, Tutum Ölçeği