Türkiye'de bilgisayar ve öğretim teknolojileri eğitimi (BÖTE) alanında tamamlanmış yüksek lisans ve doktora tezlerindeki güncel eğilimler (2005-2014)


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Bilişim Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2014

Öğrenci: CANDAN TÜMER

Danışman: ASLIHAN TÜFEKCİ

Özet:

Bilimsel ve teknolojik ilerlemenin her zamankinden daha hızlı olduğu bu dönemlerde yenilikler ve var olan ihtiyaçların durdurulamaz şekilde fazlalaşması ister istemez bizi de bu hızın ve yenilik arayışının içine itmektedir. Bu gelişmelere ayak uydurmak ve teknolojiyi yakalamak için eğitime şüphesiz büyük rol düşmektedir. Özellikle eğitim teknolojileri alanı bu meşaleyi taşımada önemli bir görev üstlenmektedir. Eğitim teknolojileri alanında 2005 - 2014 yılları arasında yayınlanmış yüksek lisans ve doktora tezlerinin araştırılmasına dayanan bu çalışmanın amacı; eğitim teknolojileri alanında gelinen noktayı ve gelecek hedeflerini göstermekte ışık tutmak olacaktır. Belirtilen yıllar arasında üretilen tezler; anahtar kelime, araştırma yöntemi, veri toplama araçları, veri çözümleme teknikleri ve üzerinde çalışılan grup açısından incelenmiştir. Araştırmada çalışma evreninin tamamına ulaşılması hedeflenmiştir. Ancak bazı tezlerin yayımlanması ve kullanımı kısıtlı olduğundan örneklem kapsamında ele alınan yüksek lisans tez sayısı 402, doktora tez sayısı 85 olarak gerçekleşmiştir. Doküman incelemesi yöntemi kullanılan bu tezde YÖK veri tabanından ulaşılan tezler, ayrıntılı bir şekilde amaca uygun olarak toplanmış, MS Excel kullanılarak tablolara aktarılmış, yıllara ve tez türüne göre SPSS 15.0 programı ile değerlendirilmiştir. Tezlerden frekans analizi ve betimsel analiz yapılarak sınıflandırma yapılmış ve eğilim grafikleri çıkarılmıştır. İncelenen tezlerin içerik analizi ve eğilim analizleri ile bilimsel anlamda çözümlenmesine katkı sağlamaya çalışılmıştır.