Korunmaya muhtaç olan ve aileleri ile birlikte yaşayan 61-72 aylık çocukların ahlaki değerleri ile akran ilişkileri ve akran şiddetine maruz kalma durumları arasındaki ilişkinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2017

Öğrenci: ELİF YORGUN

Danışman: SAİDE ÖZBEY

Özet:

Araştırma okul öncesi eğitim kurumuna devam eden korunmaya muhtaç olan ve aileleri ile birlikte yaşayan 61- 72 aylık çocukların ahlaki değerleri ile akran ilişkileri ve akran şiddetine maruz kalma durumları arasındaki ilişkiyi incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırma genel tarama modellerinden ilişkisel tarama modelindedir. Araştırmada, Genel Bilgi Formları, Ahlaki Değer Yapısını Belirleme Ölçeği, Ladd-Profilet Çocuk Davranış Ölçeği ve Akranlarının Şiddetine Maruz Kalma Ölçeği kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini 2015- 2016 eğitim-öğretim yılında Ankara ilinde çocuk evlerinde kalan 6172 aylık korunmaya muhtaç çocuklar ve Ankara Keçiören ilçesinde Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı ilkokulların anasınıflarına, resmi bağımsız anaokullarına ve özel anaokullarına devam eden, ailesi ile birlikte yaşayan 6172 aylık okul öncesi dönem çocukları oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini evrenden seçilen 356 çocuk ve çocuk evlerinde kalan 48 çocuk (evrenin tamamı) oluşturmaktadır. Araştırma sonucunda; çocukların Ahlaki Değer Yapısını Belirleme Ölçeğinden aldıkları puanlar ailesi ile birlikte yaşayan çocuklar lehine anlamlı farklılık göstermektedir. Çocukların Ladd- Profilet Çocuk Davranış Ölçeğinden aldıkları puanlar ailesi ile yaşayan çocuklar lehine anlamlı farklılık göstermektedir. Çocukların Akranlarının Şiddetine Maruz Kalma Ölçeğinden aldıkları puanlar ailesi ile yaşayan çocuklar lehine anlamlı farklılık göstermektedir. Çocukların Ahlaki Değer Yapısını Belirleme Ölçeğinden aldıkları puanlar ile Ladd-Profilet Çocuk Davranış Ölçeği ve Akran Şiddetine Maruz Kalma Ölçeğinden aldıkları puanlar arasında anlamlı bir ilişki bulunmaktadır. Korunmaya muhtaç çocukların Ahlaki Değer Yapısını Belirleme Ölçeğinden aldıkları puanlar arasında kurumda kalma nedenleri ve aile yanına izinli gitme durumlarına göre aldıkları puanlar arasında anlamlı bir farklılık bulunmamaktadır. Ziyaret edilme durumlarına göre ziyaret edilen çocuklar lehine anlamlı farklılık saptanmıştır. Kardeşleriyle birlikte/ayrı olma durumlarına göre aldıkları puanlar arasında anlamlı farklılık bulunmamaktadır. Kardeşleriyle birlikte/ayrı olma durumlarına göre yardımseverlik ve sabır alt boyutlarından aldıkları puanlar arasında kardeşlerinden ayrı olan çocuklar lehine anlamlı farklılık bulunmaktadır. Kurumda kalma sürelerine göre aldıkları puanlar arasında 3 yıl ve üzeri kalan çocuklar lehine anlamlı bir farklılık bulunmaktadır. Sabır alt boyutundan aldıkları puanların kurumda 2 yıl kalan çocuklar lehine anlamlı farklılık gösterdiği saptanmıştır. Korunmaya muhtaç çocukların cinsiyetlerine ve kardeş sayılarına göre Ahlaki Değer Yapısını Belirleme Ölçeğinden aldıkları puanlar arasında anlamlı bir farklılık bulunmamaktadır. Ailesiyle birlikte yaşayan çocukların ise cinsiyetlerine göre aldıkları puanlar arasında kız çocukların lehine anlamlı farklılık bulunmaktadır. Kardeş sayılarına göre liderlik alt boyutunda kardeşi olmayanların lehine anlamlı farklılık bulunmaktadır. Araştırma sonunda saptanan sonuçlara yönelik önerilerde bulunulmuştur.