Lise Öğrencilerinin “Tarih Nedir?” Aforizmalarına Katılma Durumlarının Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Demet BALTA

Danışman: BAHRİ ATA

Özet:

Bu araĢtırmanın amacı, lise öğrencilerinin çeĢitli değiĢkenlere göre tarihin tanımı ile ilgili aforizmalara katılma durumlarını saptamaya çalıĢmaktır. AraĢtırma, tarama deseninde tasarlanmıĢtır. AraĢtırmanın çalıĢma grubunu Mersin ilinin Tarsus ilçesinde bulunan Anadolu lisesi, endüstri meslek lisesi ve fen lisesinde öğrenim gören 9., 10., 11., 12. sınıf öğrencileri oluĢmaktadır. AraĢtırmada veri toplama aracı olarak araĢtırmacı tarafından geliĢtirilen anket kullanılmıĢtır. AraĢtırmada 23 maddeden oluĢan 5‟li likert tipinde anket, toplam 330 öğrenciye uygulanmıĢtır. AraĢtırmaya iliĢkin uygulama, 2018-2019 eğitim ve öğretim yılının bahar döneminde gerçekleĢtirilmiĢtir. AraĢtırmadan elde edilen veriler SPSS programı ile t, yüzde, frekans, anova testlerine tabii tutulmuĢtur. AraĢtırma neticesinde, maddelere verilen cevaba cinsiyet ve sınıf faktörünün etkisinin olmadığı, cinsiyet ve sınıf durumlarının öğrencilerin düĢüncelerini etkilemediği sonucuna ulaĢılmıĢtır. Öğrencilerin tarih aforizmalarına bakıĢ açılarının tarih dersindeki tanımlarla sınırlı kaldığı ve tarihi, genel olarak geçmiĢ ile gelecek arasındaki bir köprü olarak tanımladıkları tespit edilmiĢtir. Öğrencilerin olumlu aforizmalara daha fazla katıldığı vi görülmüĢtür. AraĢtırma neticesinde, öğrencilerin okul türü ile görüĢleri arasındaki iliĢkiye ait bulgulara bakıldığında anlamlı bir iliĢki olduğu tespit edilmiĢtir. Öğrencilerin “Tarih Nedir?” aforizmalarına katılma eğilimlerinin Anadolu lisesinde daha yüksek, endüstri meslek lisesinde ise daha az düzeyde olduğu sonucuna ulaĢılmıĢtır. Öğrencilerin tarihin belgeler aracılığıyla yapıldığı konusunda kararsız kaldığı görülmüĢtür. Bu neticenin, müfredatta bu bilginin yer almaması ve öğretmenlerin tarihin belgelere dayalı bir bilim olduğu bilgisinin önemine değinmeyiĢlerinden kaynaklandığı düĢünülmektedir. Öğrencilerden “Tarih Nedir?”e dair bir aforizma yazmaları istendiğinde, öğrencilerin tarihe karĢı olumlu bir bakıĢ açısıyla aforizmalar yazdıkları görülmüĢtür.