İnternet tabanlı uzaktan eğitim yaklaşımının estetik dersini alan öğrencilerin akademik başarılarına ve estetik dersine yönelik tutumlarına etkisi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, GÜZEL SANATLAR EĞİTİMİ ANABİLİM DALI, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: GÜLLEMAN ERDAL

Danışman: Meltem Katırancı

Özet:

Çağdaş eğitim yaklaşımında, artık, öğretmen-öğrenci rol ve yükümlülükleri değişmiş ve sadece öğreten, bilgiyi doğrudan sunan öğretmen kimliği ile sunulan bilgiyi sorgulamadan alan, bilgiye ulaşmayı öğrenemeyen öğrenci kimliği geçerliliğini kaybetmeye başlamıştır. Öğretmen merkezli eğitim yerini farklı metotlara bırakmaktadır. Öğrencilerin üzerine de kendi öğrenmelerini gerçekleştirmek adına öğretmenler kadar yük binmektedir. Bu yaklaşımda öğretmen öğrenme sürecinde bütün sorumluluğu yüklenmez; öğrenciler de kendi öğrenme süreçlerinden sorumludurlar. Öğrencilerin kendi öğrenme süreçlerine dahil ve öğrenmelerinden sorumlu oldukları internet tabanlı uzaktan eğitim yaklaşımı bilinen ve 2020 yılında sık kullanılan çağdaş yöntemlerinden biridir. Geleneksel eğitim yaklaşımlarında öğrenci ve öğretmenin muhakkak aynı zaman ve aynı mekanda birarada

vii

bulunmasını gerekli kılan bir durum varken internet tabanlı uzaktan eğitim yaklaşımı bu katılığa esneklik sunabilmektedir. İnternet tabanlı uzaktan eğitim yaklaşımı öğrencilerin kampüse veya okula gitme zorunluluğunu ortadan kaldırmaktadır. Bu nedenle diğer eğitim yaklaşımları arasında ayrı bir öneme sahiptir. Ek olarak bu yaklaşım sayesinde ekonomik imkansızlıklar nedeniyle bulundukları yerden ayrılamayan öğrencilerin de öğrencilik haklarından feragat etmelerine gerek yoktur ya da kalmayacaktır. Aynı zamanda kamuda veya özel sektörde çalışanların, mesai saatlerine uymayan örgün eğitim saatleri ve devam zorunluluğu gibi katı yönetmelikler için de alternatif bir eğitim yaklaşımıdır. Bu araştırmada internet tabanlı uzaktan eğitim yaklaşımının sanat eğitimi alanında uygulanabilirliğini ölçmek amacıyla Estetik dersi üzerine bir uygulama yapılmıştır. Araştırma modeli ön test-son test kontrol gruplu deneysel desendir. Araştırmanın çalışma gurubunu 2019-2020 Eğitim-Öğretim Yılı Güz Döneminde, Kırıkkale Üniversitesi, Kırıkkale Meslek Yüksekokulu, Tasarım Bölümü, Grafik Tasarım Programı 2. Sınıfta öğrenim gören 60 öğrenci oluşturmuştur. Çalışma grubu, 30 öğrenci deney, 30 öğrenci kontrol grubunu oluşturmak üzere seçkisiz atama yöntemiyle belirlenmiştir. Araştırmada uygulanan başarı testi ve Estetik dersine yönelik tutum ölçeği araştırmacı tarafından geliştirilmiştir. Başarı testi, Estetik dersinin kazanımlara dağılımı göz önünde bulundurularak her kazanıma dair ortalama üç (3) soru olacak şekilde hazırlanmıştır. Estetik dersine yönelik geliştirilen tutum ölçeği, maddelerin bilişsel, duyuşsal ve davranışsal ögeleri içermesine ve eşit sayıda olumlu ve olumsuz ifadenin yer almasına özen gösterilerek oluşturulmuştur. Deney grubuna altı (6) hafta boyunca internet tabanlı uzaktan eğitim yaklaşımıyla; kontrol grubuna ise yine altı (6) hafta boyunca geleneksel eğitim yaklaşımıyla Estetik dersi verilmiştir. Uygulamanın başında ve sonunda her iki gruba da başarı testi ve tutum ölçeği uygulanmıştır. Her iki grubun da başarı testleri ve tutum ölçeklerinden elde edilen veriler normal dağılım göstermiştir. Bu nedenle parametrik testlerden bağımlı ve bağımsız gruplar için “t” testi tekniğinden faydalanılarak analizler yapılmıştır ve sonuçları tablo haline getirilmiş ve yorumlanmıştır. Öğrencilerin akademik başarılarına yönelik incelemede internet tabanlı uzaktan eğitim yaklaşımıyla Estetik dersi verilen deney grubu lehine bir artış olduğu; tutumlara yönelik incelemede ise deney grubu lehine hafif bir dalgalanmayla birlikte genel değerlendirmede uygulama süresi baz alındığında anlamlı bir farklılık oluşmadığı görülmüştür.

Anahtar Kelimeler : Sanat eğitimi, estetik, uzaktan eğitim, internet tabanlı uzaktan eğitim