Washback effects of high stakes exams, KPDS and ÜDS (YDS) on language learning of academic personnel: Nevşehir case study


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2013

Tezin Dili: İngilizce

Öğrenci: BEKİR ÇAKILDERE

Danışman: KADRİYE DİLEK BACANAK

Özet:

Bir testin eğitim ve öğrenim üzerindeki etkisi ?washback? etkisi olarak tanımlanır. ?Washback? etkisi üç kategoriye ayrılabilir. Eğer bir test öğrenmeyi olumlu bir şekilde etkiliyorsa buna olumlu washback; olumsuz etkiliyorsa olumsuz washback; herhangi bir şekilde etkilemiyorsa, etkisiz washback olarak adlandırılır. Bu çalışmanın amacı KPDS ve ÜDS?nin akademisyenleri dil gelişimi üzerindeki washback etkilerini ortaya çıkarmaktır. Bu çalışma Nevşehir Üniversitesinde yapılmıştır. Verileri elde etmek için anket ve mülakat uygulaması yapılmıştır. Anket uygulaması toplam 103 akademik personel üzerinde yapılmıştır. Mülakat uygulaması ise iki Yardımcı Doçent Doktor ve iki Araştırma Görevlisi üzerinde yüz yüze uygulanmıştır. Verileri analiz etmek için SPSS 19.0 programı kullanılmıştır. Verilerin daha iyi anlaşılması için ortanca değer, standart sapma, frekans ve yüzdelik gibi betimsel analizler yapılmıştır. Sonuçlara gelince, KPDS ve ÜDS?nin farklı beceriler üzerinde olumlu ve olumsuz etkileri olduğu analiz edilmiştir. Olumlu etkilenen tek beceri okuma becerisidir. Katılımcıların çoğu KPDS ve ÜDS?de sıkça sorulduğu için okuma becerilerini geliştirmeye çalıştıklarını ifade etmişlerdir. KPDS ve ÜDS?nin kelime gelişimi üzerinde de olumlu etkisi vardır. Son olarak, gramer de KPDS ve ÜDS tarafından olumlu bir şekilde etkilenmiştir. Dinleme, konuşma ve yazma becerilerine gelince, KPDS ve ÜDS adayları bu becerilerden test etmediği için bu sınavların bu beceriler üzerinde olumsuz etkisi olduğu bulunmuştur. Ayrıca, katılımcıların çoğu bu beceriler KPDS ve ÜDS?de test edilseydi bu becerilere çalışacaklarını belirtmişlerdir.