Yaratıcı drama yönteminin üniversite öğrencilerinin akademik başarılarına ve Fransızca konuşmaya yönelik tutumlarına etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2012

Öğrenci: HANDE AYDENİZ

Danışman: NURTEN ÖZÇELİK

Özet:

Ülkemizde öğrenciler yıllarca yabancı dil eğitimi aldıkları halde çeşitli nedenlerden dolayı öğrendiklerini günlük yaşama taşıyamamaktadırlar. Öğretim tekniklerinin yetersiz oluşu, ezbercilik ve yeterli çalışmama bunlardan bazılarıdır. Bu araştırmanın amacı, yaratıcı drama yönteminin üniversite Fransızca hazırlık sınıflarında okuyan öğretmen adaylarının Fransızca akademik başarılarına ve Fransızca konuşmaya yönelik tutumlarına etkisini araştırmaktır. Araştırma ile ilgili uygulama, Ankara'da bir devlet üniversitesinde, Fransızca hazırlık sınıfı öğrencileri ile üç hafta boyunca gerçekleştirilmiştir. Uygun örnekleme tekniğiyle oluşturulan örneklem gruplarından biri (N= 15) kontrol grubu, diğeri (N= 16) ise deney grubu olarak atanmıştır. Nicel bir çalışma olan bu araştırmada, öğrencilerin Fransızca başarılarını tespit etmek için zayıf deneysel desenlerden sontest kontrol gruplu deneysel desen ve öğrencilerin Fransızca konuşmaya yönelik tutumlarını tespit etmek için de yarı deneysel desenlerden öntest-sontest kontrol gruplu deneysel desen kullanılmıştır. Araştırmanın verileri, başarı testi, tutum ölçeği ve deney grubuna ders sonunda yazdırılan günlüklerden elde edilmiştir. Öğrencilere, başarı testi ders sonlarında, tutum ölçeği ise uygulama öncesinde ve sonrasında uygulanmıştır. Toplanan nicel verilerin analizinde ortalamalar arasındaki farkları saptamak için parametrik analiz türlerinden t-Testi ve ANCOVA testi uygulanmıştır. Bulgular, deney grubu öğretmen adaylarının Fransızca başarılarında istatistiksel olarak anlamlı bir farkın olduğunu, öğrencilerin Fransızca konuşmaya yönelik tutumlarında ise anlamlı bir farkın olmadığını göstermektedir. Deney grubu öğretmen adaylarının günlüklerine dair bulgular, yapılan sınıf içi öğretim uygulamalarının yararlı ve etkili olduğuna işaret etmektedir. Bu bulgular ışığında, yaratıcı drama yönteminin öğrencilerin Fransızca öğrenme başarılarına olumlu yönde etkisi olduğu söylenebilir.