Grafik Tasarım Eğitiminde Tipografik Anlatım Yollarının Öğrenci Başarısına Etkisi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2016

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Touradj Fashandaki

Danışman: ABBAS KETİZMEN

Özet:

Bu çalışma, grafik tasarımda tipografik anlatım yolları eğitiminin önemi ve bunun öğrenci ürünlerine etkisini konu almaktadır. Araştırmada Tipografik anlatım yolları üzerine bir literatür taraması yapılmış, uygulamada en sık rastlanan yöntemlerin tesbiti için uzman görüşleri alınmış, eğitim süreci programları içerilerine uyumluluk yönü ve tipografik elemanların diğer görsel unsurlarla ilişkisel tasarım ile ilgili 5 kategoride uzman görüşleriyle sınıflandırma ve adlandırma yapılmıştır. Araştırmada tek grup ile öntest sontest deneysel desen kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2014-2015 eğitim-öğretim yılında Azad Üniversitesi Tahran-İran Grafik ve Mimarlik Fakültesi Görsel İletişim Anadalı Proje Uygulaması dersi alan 4. sınıf öğrencileri (10) oluşturmuştur. Araştırmada nitel ve nicel yöntemlerden yararlanılmıştır. Ölçek olarak araştırmacı tarafından grafik tasarım alanının temel unsurları esas alınarak uzman görüşleri ile ürün değerlendirme formu geliştirilmiştir. Deney grubunun ön test-son test puanları arasında fark olup olmadığını belirlemek için öğrenci ürünlerine etkilerine incelemek üzere hazırlanan ürün değerlendirme ölçeği, Wilcoxon İşaretli Sıralar Testi kullanılmıştır. Nitel veriler için içerik analizi yapılmış, içerik analizi ayrıntılı biçimde sayısal kodlar verilerek gerçekleştirilmiştir. Araştırma verilerine göre yapılan uygulamalar sonucunda deney grubu öğrencilerinin grafik tasarımda tipografik anlatım yolları eğitimi sonrasındaki öğrenci ürünlerinde yeterlik düzeyinde artış olduğu görülmektedir. Araştırmanın sonucunda elde edilen verilerden yola çıkarak gelecekte yapılacak araştırmalara ve uygulamalara yönelik öneriler geliştirilmiştir.