Dijital Medyanın 18 Ay - 3 Yaş Arasındaki Çocukların Gelişimine Etkisi


Tezin Türü: Tıpta Uzmanlık

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2018

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Keziban Toksoy

Danışman: KIVILCIM GÜCÜYENER

Özet:

Amaç: Günümüzde teknolojinin ilerlemesiyle çocukların dijtial medya maruziyeti gün geçtikçe artmaktadır. 18ay -3 yaş arası çocukların dijital medya kullanımı, maruziyeti ve dijital medyanın gelişime olan etkiler incelenerek literatüre katkıda bulunulması amaçlanmıştır. Gereç ve Yöntem: 01.06.16 - 01.12.16 tarihleri arasında Gazi Üniversitesi Tıp Fakültesi Hastanesi Pediatri Polikliniklerine ebeveyni ile başvura 18ay-3yaş arası 250 çocuk rastgele seçildi. Gönüllü ebeveynlere çoktan seçmeli ve boşluk doldurmalı sorulardan oluşan anket yüzyüze görüşme tekniği ile uygulandı. Bulgular: Araştırmada yaşları 18 ay -3yaş arasında değişen 124 kız (%49,6), 126 erkek (%50,4) yer almaktadır. Erkeklerin kızlara göre daha fazla televizyon izledikleri, bilgisayar/tablet ve internet kullanımlarının daha fazla olduğu saptanmıştır. Cinsiyetleri ile cep telefonu kullanım süresi arasında ilişki saptanmadı (p>0,05). Ebeveynin televizyon izleme süresi arttıkça, çocuğun televizyon izleme süresinin arttığı ancak ebeveynin sosyal medya kullanım sıklığı ile çocukların bilgisayar/tablet ve internet kullanım süreleri arasında anlamlı bir ilişki olmadığı belirlenmiştir. Çocuğun televizyon izleme süresi azaldıkça dil, kişisel, ince motor ve kaba motor gelişiminin arttığı belirlenmiştir. Çocuğun bilgisayar/tablet kullanım süresi arttıkça dil, kişisel, ince motor ve kaba motor gelişiminde artış saptandı. Çocuğun internet kullanım süresi ile dil, kişisel, ince motor ve kaba motor gelişimi arasında anlamlı ilişki saptanmadı. Çocuğun cep telefonu kullanım süresi arttıkça dil, kişisel, ince motor ve kaba motor gelişimlerinin arttığı belirlenmiştir. Dil gelişimi arttıkça kişisel, ince ve kaba motor gelişimleri artmaktadır. Kişisel gelişimleri arttıkça ince ve kaba motor gelişimleri artmaktadır. İnce motor gelişimleri arttıkça kaba motor gelişimleri artmaktadır. Sonuç: 2 yaş altındaki çocukların dijital medya kullanmaması, 2 yaş üstündeki çocukların ise ebevyn kontrolünde, kısıtlı sürede dijital medya kullanımının önerilirken, çalışmamızda 18ay-3yaş arasındaki çocukların dijital medyayı oldukça fazla kullandığı ve gelişimlerinin bu durumdan etkilendiği görülmüştür. Gelişimini henüz tamamlamamış çocukların dijital medya araçlarını faydalı bir şekilde kullanması için çocuklara örnek teşkil eden erişkinlerin özellikle ebeveynlerinin medya okuryazarlığı ve dijital medyanın çocuk gelişimine etkisi konularında bilinçlendirilmesi gerekmektedir. Uygulama geliştiricilerinin yaş gruplarına özel olarak tasarlanmış eğitici programlar üretmesi için sağlık çalışanlarının katkıda bulunması gerekmektedir. Gelişim alanları birbiriyle ilişkili olduğundan bir alanda gelişim geriliği olan çocuğun diğer gelişim alanlarının da titizlikle değerlendirilmesi, ihtiyacı doğrultusunda destek için yönlendirilmesi gerekmektedir.