Zümre öğretmenler kurulunun coğrafya öğretmenleri görüşlerine göre değerlendirilmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2011

Öğrenci: YETİŞ ACARBAŞ

Danışman: SALİH ŞAHİN

Özet:

Bu araştırmanın amacı, öğretmenlerin Zümre Öğretmenler Kurulu hakkında görüşlerini almak, bunları değerlendirerek analiz etmek, bu kurul ile ilgili uygulamaları ve kurulun işlevselliğini tespit ederek programa katkı sağlamaktır. Araştırmanın örneklemini, Ankara il merkezinde görev yapan 160 coğrafya öğretmeni oluşturmaktadır. Uygulanan veri toplama aracı, kişisel bilgilerle ilgili sekiz soru, zümre öğretmenler kuruluna ilişkin 25 adet kapalı uçlu ve iki adet açık uçlu sorudan oluşmaktadır. Ölçeğin kapsam geçerliliğini belirlemek amacıyla Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Coğrafya Öğretmenliği ve Sosyal Bilgiler Öğretmenliği Ana Bilim Dallarında görev yapan öğretim üyelerinden uzman görüşü alınmıştır. Ölçeğin yapı geçerliliğini belirlemek amacıyla faktör analizi uygulanmıştır. Anketin iç tutarlılık katsayısı Cronbach Alpha yöntemi ile belirlenmiştir. Bu değer ölçeğin bütünü için .845 olarak belirlenmiştir. Bu değerler ölçeğin geçerli ve güvenilir olarak kullanılabileceğini göstermektedir. Araştırmada toplanan nitel verilerin analizinde betimsel analiz yaklaşımı kullanılmıştır Bu yaklaşıma göre elde edilen veriler, görüşme sürecinde kullanılan sorulara göre özetlenmiş ve yorumlanmıştır. Anketten elde edilen sonuçlar SPSS 15.0 for Windows programında analiz edilmiştir. Verilerin çözümlenmesinde, değişkenlere göre oluşan farklılıkları belirlemek amacıyla t testi ve tek yönlü varyans analizi uygulanmıştır. Araştırmaya katılan coğrafya öğretmenleri, Zümre öğretmenler kurulu hakkında yeterli bilgiye sahip olduklarına, Zümre Öğretmenler Kurulunun Coğrafya eğitiminde çok önemli bir yeri olduğuna ve Coğrafya Dersi Öğretim Programı ile bu önemin daha da arttığı hatta bir zorunluluk haline geldiğine inanmakta, kurul toplantılarının yılda iki defadan fazla olmasını istemektedirler. Araştırmaya katılan öğretmenlerin zümre öğretmenler kuruluna yönelik görüşleri değişkenlere göre farklılık göstermemektedir.