BİYOLOJİ ÖĞRETMENLERİNİN YAPILANDIRMACI EĞİTİME YÖNELİK YAKLAŞIMLARININ İNCELENMESİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2008

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Fatma İZCİ

Danışman: ALİ GÜL

Özet:

Bu çalışma ortaöğretim kurumlarında görevli biyoloji öğretmenlerinin yapılandırmacı eğitime yaklaşımlarını saptamak; eğitim durumu, kıdem, cinsiyet gibi bazı değişkenlerin biyoloji öğretmenlerinde yapılandırmacı eğitime bakış açılarını etkileyip etkilemediğini ortaya koymak amacıyla yapılmıştır. Araştırma Ankara ili merkez ilçelerinde bulunan 43 lisede yapılmıştır. Bu okullarda görevli 101 biyoloji öğretmenine, yapılandırmacı eğitime yaklaşımlarını saptamak amacıyla anket uygulanmış, elde edilen veriler t testi ve tek faktörlü varyans analiziyle değerlendirilmiştir. Araştırma sonucunda biyoloji öğretmenlerinin derslerinde aktif öğretim yöntem ve tekniklerinden en çok soru-cevap ve tartışma yöntemini kullandıkları, gezi-gözlem yöntemi ve altı şapkalı düşünme tekniğini ise çok az kullandıkları ya da hiç kullanmadıkları belirlenmiştir. Cinsiyet ve kıdem durumunun biyoloji öğretmenlerinin yapılandırmacı eğitime yönelik yaklaşımlarını etkilemediği görülmüştür. Fen, fen-edebiyat fakültesinden mezun olan öğretmenlerin, eğitim fakültesinden mezun olanlara göre yapılandırmacı eğitime daha olumlu baktıkları tespit edilmiştir. Öğretim yöntem ve teknikleri konusunda hizmet-içi kursa katılan öğretmenler, katılmayan öğretmenlere göre aktif öğretim yöntem ve tekniklerini derslerinde daha çok kullanmaktadırlar. Ayrıca hizmet-içi kursa katılanların ve yeni öğretim yaklaşımları ile ilgili hizmet-içi kurslara her zaman ihtiyaç hisseden öğretmenlerin yapılandırmacı eğitime daha olumlu baktıkları belirlenmiştir. Biyoloji öğretmenlerine hizmet öncesinde ve hizmet-içi kurslarla hem yapılandırmacı eğitimle ilgili hem de yeni öğretim yöntem ve teknikleri ile ilgili teorik ve uygulamalı bilgilerin verilmesi gerektiği düşünülmektedir.