T.C. İnkılâp Tarihi ve Atatürkçülük Dersinde Kullanılan Görsel Materyallere Felton-Allen ile Nichol Modeline Göre Soru Sormanın Akademik Başarı ve Kalıcılığa Etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Yaprak YİLDİZ KIRHAN

Danışman: BAHRİ ATA

Özet:

Bu araştırmanın amacı, ortaöğretim Türkiye Cumhuriyeti İnkılâp Tarihi ve Atatürkçülük dersinin konusu olan Çanakkale Savaşları’nın anlatımında görsel materyale Felton-Allen modeli ile Nichol modeline göre soru sormanın akademik başarı ve kalıcılığa etkisini saptamaya çalışmaktır. Araştırmada deneysel desen kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, Ankara ilinin Mamak ilçesinde bulunan bir lisede öğrenim gören 11. sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından uzman görüşü alınarak geliştirilen Çanakkale Savaşları konusuyla ilgili 20 adet çoktan seçmeli soru kullanılmıştır. Bu testin soruları güvenilirlik analizi için “Cronbach Alfa Katsayısı” testine tabii tutulmuştur. Araştırmada bu sorular, 3 gruptan meydana gelen toplam 63 öğrenciye ön-test son-test ve kalıcılık testi şeklinde uygulanmıştır. Araştırmaya ilişkin uygulama, 2017-2018 eğitim-öğretim yılının bahar döneminde gerçekleştirilmiştir. Araştırmadan elde edilen veriler, SPSS 20.0 programı ile grupların kendi içindeki başarı ve kalıcılık düzeylerini ölçmek için ön-test, son test ve kalıcılık testi sonuçları bağımlı örneklemler t-testine tabii tutulmuştur. Grupların birbirleri arasındaki başarı ve kalıcılık sonuçlarını analiz etmek için ise SPSS 20.0 programı ile ön test, son test ve kalıcılık testi sonuçları tekrarlı ölçümler için çift faktörlü anova analizine tabii tutulmuştur. Araştırma neticesinde, akademik başarı bakımından geleneksel anlatım yönteminin uygulandığı grup ile Felton-Allen modeli uygulanan grubun arasında yapılan ölçümlerde, Felton-Allen vii modeli lehine anlamlı bir fark olduğu görülmüştür. Buna göre Felton-Allen modeliyle ders işlemenin akademik başarıyı arttırmada geleneksel anlatım yönteminden daha etkili olduğu söylenebilir. Felton-Allen modelinin akademik başarıya etkisi Nichol modeli ile kıyaslandığında ise anlamlı bir fark bulunamamıştır. Bununla birlikte, akademik başarıya etki bakımından Nichol modeli ile geleneksel anlatım yöntemi kıyaslandığında, ikisi arasında anlamlı bir fark görülmemiştir. Ayrıca, görsel materyale soru sorarak anlatımın yapıldığı derslerde öğrencilerin merak ve dikkatlerinin de arttığı gözlemlenmiştir. Bu durumun, görsel materyallerin göze hitap etme ve ilgi çekici olma gibi özelliklerden kaynaklandığı düşünülmektedir. Araştırmada uygulanan kalıcılık testi başarı puanları sonucunda; Felton-Allen modelinin diğer iki modele göre kalıcılık düzeyini arttırmada daha etkili olduğu, Nichol modelinin ise geleneksel anlatım yöntemine göre kalıcılık düzeyini arttırmada daha etkili olduğu görülmüştür.