İngilizceyi Yabancı Dil Olarak Öğrenen Türk Öğrencilerde Üstbilişsel Farkındalık, Dinleme Kaygısı ve Belirsizlik Hoşgörüsü Arasındaki İlişki


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İngiliz Dili Eğitimi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: İngilizce

Öğrenci: BÜŞRA NUR DURMAZ

Danışman: Asuman Aşık

Özet:

Bu tezin amacı İngilizceyi yabancı dil öğrenen Türk öğrencilerde üstbilişsel farkındalık ve dinleme kaygısı arasındaki ilişkide belirsizlik hoşgörüsünün düzenleyici rolünü incelemektir. Bu amaç doğrultusunda açıklayıcı karma yöntem kullanılmış ve hem nitel hem de nicel veri toplama araçlarından faydalanılmıştır. Veri toplama araçları olarak Üstbilişsel Dinleme Farkındalığı Ölçeği, Yabancı Dilde Dinleme Kaygısı Ölçeği, İkinci Dilde Belirsizlik Hoşgörüsü Ölçeği ve yarı yapılandırılmış Bireysel Görüşme Formu kullanılmıştır. Üstbilişsel Dinleme Farkındalığı Ölçeği araştırma süresince Türkçe’ye uyarlanmıştır. Bir vakıf bir de devlet üniversitesi olmak üzere iki üniversiteden 374 hazırlık öğrencisi araştırmanın sadece nicel kısmına, bunların arasından 16 katılımcı nitel kısmına da katılmıştır. Veri setinde betimsel ve çıkarımsal analizler yapılmıştır. Elde eldilen bulgular üstbilişsel farkındalık ve dinleme kaygısı arasında belirsizlik hoşgörüsünün düzenleyici etkisinin olduğunu göstermiştir. Sonuçlar belirsizlik hoşgörüsü seviyesini azaltan ve İngilizce’nin ortak iletişim dili olarak öğretilmesini temel alan sınıf etkinliklerinin kullanılmasının önemini vurgulamaktadır.

Anahtar Kelimeler : Dinleme Kaygısı, Üstbilişsel Dinleme Farkındalığı Ölçeği, Belirsizlik Hoşgörüsü