Popüler kültür içerisindeki rock müzik topluluklarının Ankara Anadolu Güzel Sanatlar Lisesi 9.,10. sınıf öğrencilerinin resimlerine etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2009

Öğrenci: DENİZ SEVİMLİ

Danışman: NURAN SAY

Özet:

Araştırmada Ankara Anadolu Güzel Sanatlar Lisesiznde öğrenim gören 9. Sınıf ve 10. Sınıf öğrencilerinin resimlerine Popüler Kültür içerisindeki Rock Müzik topluluklarının etkisinin olup olmadığı, etkinin hangi yönde ve düzeyde olduğu tespit edilmeye çalışılmıştır. Araştırmanın evreni Türkiyezdeki Anadolu Güzel Sanatlar Liseleriznin 9.Sınıf ve 10. Sınıf öğrencileridir. Örneklemi ise Ankara Anadolu Güzel Sanatlar Lisesi 9.sınıf ve 10.sınıfta okuyan öğrenciler oluşturmaktadır. Araştırmada örneklem olarak Orta Öğretim sınıf düzeyleri içerisinden 9.sınıf ve 10. sınıf düzeylerinin belirlenmesinin başlıca sebebi, popüler kültürün egemen müzik tarzlarından biri olan Rock müziğinin çeşitli etkilerinin giderek daha küçük yaştaki öğrencilerde gözlemlenebiliyor olmasıdır. İlköğretimden Ortaöğretime yeni geçiş yapmış öğrencilerde bu etkinin açık ve net görüleceği varsayımı ile hareket edilerek Orta Öğrenimin ilk düzeyleri olan 9.sınıf ve 10.sınıf belirlenmiştir. Sosyal, psikolojik ve kültürel boyutları olan bu etkilerin öğrencilerin giyim, davranış konuşma biçimlerinde görüldüğü gibi resimlerine de yansımasının kaçınılmaz olacağı düşüncesi ile bu etkinin araştırılmasında, kendin alanında ilk teşkil eden bu araştırmanın eğitim bilimlerine katkı yapacağı ve araştırmalara ışık tutacağı düşünülerek yola çıkılmıştır. Araştırmanın ana verilerini Ankara Anadolu Güzel Sanatlar Lisesiznde 9.sınıf ve 10.sınıflarda yapılan resim çalışması yoluyla elde edilen öğrenci resimleri oluşturmaktadır. Öğrencilerin Rock müzik dinlemeden yapmış oldukları resimler ile Rock müzik dinledikten sonra yapmış oldukları resimler arasındaki farklılıklar karşılaştırılmıştır. Karşılaştırmanın esasını Rock kültürünün, görsellerinin resim öğeleri olarak öğrencilerin çalışmalarına yansıması oluşturmaktadır. Öğrencilerin Rock müzik dinlemeden önce yaptıkları resimlerde kullandıkları unsurları Rock müzik dinledikten sonra da kullanıp kullanmadıkları ya da kullanımlarında artış ya da azalma görülüp görülmediği saptanmaya çalışılmıştır. Öğrencilerin Rock müzik ve kültürüne bakış açıları, ilgi ve etkilenim düzeyleri anket sorularına verdikleri cevapların analizi yoluyla değerlendirilmeye tabi tutulmuştur. Öğrenci sayısının azlığı nedeniyle sınırlı olmakla birlikte elde edilen veriler (öğrenci resimleri) ışığında, öğrenci resimlerinde yer alan unsurların, göze çarpan özelliklerin Rock müzik ile bağlantılı yönleri eşleştirmeler yoluyla ortaya konulmaya çalışılmıştır. Yapılan araştırmada Rock müzik ve kültürünün büyük kentlerdeki orta öğrenim gençliğinin duygu ve düşünce dünyasına sosyal, psikolojik ve kültürel boyutlarıyla çeşitli yönlerde etkide bulunduğu, bunun doğal bir sonucu olarak resim çalışmalarına belirgin biçimde yansıdığı görülmüştür.