Proje tabanlı öğrenme destekli laboratuvar uygulamalarının kavram başarısına ve öz-yeterlik inancına etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2018

Öğrenci: KÜBRA NUR KESİM

Danışman: ALİ GÜL

Özet:

Bu çalışmada proje tabanlı öğretimle desteklenmiş laboratuvar çalışmalarının öğrencilerin güncel çevre sorunları ünitesine yönelik kavram başarılarına ve biyolojiye yönelik öz-yeterlik inançlarına etkisi incelenmiştir. Araştırmanın deneysel kısmı, 2016-2017 eğitim-öğretim yılı ikinci döneminde tamamlanmıştır. Bu çalışma, Bursa ili Yıldırım ilçesindeki Yıldırım Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi 9-D sınıfından 33 ve 9-N sınıfından 33 öğrenci olmak üzere toplam 66 öğrenciyle gerçekleştirilmiştir. Öğrenciler deney ve kontrol grubu olarak ikiye ayrılmıştır. Araştırmacı tarafından deney grubundaki öğrencilere laboratuvar ortamında, deney düzenekleri üzerinden yaparak-yaşayarak ve ürünler oluşturarak kendi bilgilerini yapılandıracak şekilde, kontrol grubundaki öğrencilere ise geleneksel yöntemle eğitim verilmiştir. Öğrencilerin kavram başarılarını ölçmek için araştırmacı tarafından hazırlanan Kavram Başarı Testi, biyolojiye yönelik öz-yeterlik inançlarını ölçmek için ise Woo (1999) tarafından literatüre sunulmuş, Ekici (2009) tarafından Türkçe' ye uyarlanmış olan Biyoloji Öz-yeterlik Ölçeği uygulanmıştır. Elde edilen veriler İlişkili/İlişkisiz T-Testi ve ANOVA testi ile analiz edilmiş, verilerin değerlendirilmesinde istatistik paket programı kullanılmıştır. Kavram Başarı Testi nin değerlendirmesi sonucunda, deney ve kontrol grubunun son test başarı puanları arasında istatiksel olarak anlamlı fark görülmemesine rağmen (p>0,05), öğrenci başarılarının aritmetik ortalamalarında deney grubundaki öğrenciler lehine büyük bir artış görülmüştür. Bununla birlikte uygulanan öz-yeterlik inancı ölçeğinin değerlendirme sonuçlarına göre, deney ve kontrol gruplarının son test öz-yeterlik inançları arasında istatiksel olarak anlamlı fark oluştuğu görülmüştür (p<,001). Araştırma sonucunda, biyoloji derslerinde proje tabanlı öğrenme destekli laboratuvar yöntemi uygulanmasının, öğrencilerin kavram başarı ortalamalarını ve öz-yeterlik inançlarını arttırmada etkili olduğu ortaya çıkmıştır. Çalışma, bu yönüyle biyolojide uygulanan yöntemlere iyi bir alternatif sunmakta ve yeni araştırmalar için kaynak oluşturmaktadır.