Ev merkezli sayı ve işlem eğitim programının okul öncesi çocukların erken matematik yetenekleri ile anne çocuk ilişkisi üzerine etkisinin incelenmesi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2018

Öğrenci: AYŞEGÜL AKINCI COŞGUN

Danışman: FATMA TEZEL ŞAHİN

Özet:

Bu araştırmanın amacı, okul öncesi eğitim kurumuna devam etmeyen çocuklara annelerin etkin katılımıyla verilen Ev Merkezli Sayı ve İşlem Eğitim Programının, çocukların erken matematik yeteneğine, anne çocuk ilişkisine ve annelerin çocuklarının sayı ve işlem becerilerine ilişkin farkındalıklarına etkisini incelemektir. Çalışmada, ön test-son test- kalıcılık testi kontrol gruplu deneysel desen ile herhangi bir problem durumu için daha genel bir anlayış sağlayan nicel yöntemler ile problem durumuna yönelik daha derinlemesine bilgi sağlayan nitel yöntemlerin bir arada kullanıldığı karma araştırma modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalıma grubunu Aksaray ilinde okul öncesi eğitim kurumlarına gitmeyen 48-65 aylık normal gelişim gösteren deney grubunda yer alan 13 çocuk ve kontrol grubunda yer alan 8 çocuk olmak üzere toplam 21 çocuk ve bu çocukların anneleri oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Kişisel Bilgi Formu, Erken Matematik Yeteneği Testi-3 (TEMA-3),Çocuk Ana Baba İlişki Ölçeği, Ev Ortamı Değerlendirme Ölçeği, Çocuğun Sayı ve İşlem Becerilerine Yönelik Anne Farkındalık Formu ve Eğitim Programına İlişkin Anne Görüşme Formu kullanılmıştır. Deney grubunda yer alan çocuklar ve bu çocukların annelerine 13 hafta boyunca Ev Merkezli Sayı ve İşlem Eğitim Programı uygulanmıştır. Kontrol grubundaki çocuklar ve bu çocukların annelerine ise herhangi bir müdahalede bulunulmamıştır. Araştırma sonucunda, Ev Merkezli Sayı ve Işlem Eğitim Programının çocukların erken matematik yetenek puanları, anne çocuk arasındaki olumlu ilişki puanları ile annelerin çocuklarının sayı ve işlem becerilerine yönelik farkındalıkları üzerinde etkili olduğu tespit edilmiştir. Ev Merkezli Sayı ve Işlem Eğitim Programına katılan anneler eğitim programının çocuğun sayı ve işlem becerilerinin gelişimine katkı sağladığını ve anne çocuk arasındaki olumlu ilişkiyi geliştirdiğini belirtmişlerdir. Çocukların matematikle ilgili neler yapabildiğini ve annelerin çocuklarının matematik becerilerinin gelişimine nasıl katkı sağlayabileceğini öğrendikleri yönünde görüş bildirmişlerdir. Ayrıca anneler Ev Merkezli Sayı ve İşlem Eğitim Programının çocukları için en önemli kazanımlarının sayıları öğrenme, rakamları tanıma, geometrik şekilleri öğrenme, kardinal sayıların mantığını anlama, yeni oyunlar öğrenme, kendileri için ise en önemli kazanımların anne çocuk arasındaki ilişkinin artması, çocuklarıyla daha kaliteli vakit geçirme, eğlenme ve günlük yaşamda matematiği daha çok kullanma yönünde görüş bildirmişlerdir.