Ortaokul 6.Sınıf Kuvvet Ve Hareket Ünitesinde Kullanılan Kavram Karikatürlerinin Öğrencilerin Akademik Başarılarına Ve Fen Öğrenmeye Yönelik Motivasyonlarına Etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2017

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Hatice Ayhan

Danışman: MAHMUT SELVİ

Özet:

Bilim ve teknolojide meydana gelen yeniliklerin arttığı, Fen Bilimlerinin hayatımıza etkilerinin büyük ölçüde hissedildiği günümüzde, eğitim anlayışında da farklılıklar yaşanmaktadır. Dünyada 20. yüzyılın sonlarına doğru, bilginin pasif olarak aktarıldığı, öğrencinin sürekli olarak koşullandırıldığı, öğrencinin zihninden çok davranışlarıyla ilgilenildiği bir öğretim anlayışıyla, gelecek yüzyılın insanının yetiştirilemeyeceği fark edilmiştir. Eğitim alanında istenilen sonuçlara ulaşmak ve geleneksel yaklaşımın olumsuzluklarını önlemek amacıyla yapılandırıcı yaklaşım önem kazanmaya başlamıştır. Yapılandırmacı yaklaşım; öğrencilerin sahip olduğu şemalar üzerine yeni bilgilerin inşa edildiği ve bireylere öğrenmeyi öğretmeyi amaçlayan bir yaklaşımdır. Kavram karikatürleri, yapılandırmacı yaklaşımın amacına hizmet edecek öğretim tekniklerinden biridir. Kavram karikatürleri 3 veya 4 karakterin gündelik yaşamla ilgili bir olayı tartıştıkları karikatür tarzı çizimlerdir. Öğrencilerin mevcut şemalarıyla fen kavramları arasında köprü görevi görebilecek olan kavram karikatürlerinin yapılandırmacı yaklaşımı desteklediği söylenebilir. Gerçekleştirilen bu çalışmada 6. sınıf Fen Bilimleri dersi Kuvvet ve Hareket ünitesinin öğretiminde kullanılan kavram karikatürlerinin öğrencilerin akademik başarılarına ve fen öğrenmeye yönelik motivasyonlarına etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaca yönelik verileri elde etmek için ön-test son-test kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır. Araştırma 2016-2017 eğitim-öğretim yılı Afyonkarahisar İli, Merkez'de, yer alan bir devlet okulunun 6. sınıfında öğrenim gören 32 deney grubu ve 33 kontrol grubu öğrencisiyle gerçekleştirilmiştir. Kontrol grubunda dersler mevcut Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı doğrultusunda işlenirken, deney grubunda ise dersler kavram karikatürleriyle desteklenmiştir. Deney ve kontrol grubu öğrencilerine Fen Başarı Testi ile Öğrenci Motivasyonu Anketi ön test ve son test olarak uygulanmıştır. Uygulama 4 hafta sürmüştür ve veriler SPSS 21 programında analiz edilmiştir. Analiz sonuçlarına göre; deney ve kontrol grubu öğrencilerinin başarı ve motivasyon son testinden aldıkları puanların ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık olduğu tespit edilmiştir. Bu kapsamda, kavram karikatürlerinin akademik başarıyı ve derse yönelik motivasyonu artırdığı sonucuna ulaşılmıştır. Çalışmadan elde edilen sonuçlara göre, Fen Bilimleri derslerinde kavram karikatürü kullanımına ilişkin önerilerde bulunulmuştur.