Çok Katılımlı Görev Temelli Etkileşimlerde Özneler Arasılığı Sağlamak için Kullanılan Bilgi Yoklamaları


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2018

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Fevzi Umut Özçelik

Danışman: KADRİYE DİLEK BACANAK

Özet:

Bu çalışma Türk Yüksek öğrenim bağlamında İngilizce dilini yabancı dil olarak öğrenenlerin görev temelli tartışma etkileşimleri içinde kullandıkları etkileşimsel kaynaklardan Bilgi Yoklaması kaynağının sırasal ortaya çıkışını mikro-analitik olarak incelemektedir. Çalışmanın yöntemi budunbilim (etnometodoloji) temelli Konuşma Çözümlemesi yöntemidir. Bu çalışmanın üzerinde gerçekleştirildiği veri Hacettepe Üniversitesi İngiliz Dili Eğitimi, Sözel İletişim Becerileri 1 ve 2 derslerini alan öğrencilerin sınıf dışı yürüttükleri tartışmaların ses kayıtlarının toplanması sonucunda oluşturulmuş ve L2DISCO (İkinci Dil Tartışma Çalışmaları Derlemi) olarak adlandırılmıştır. Katılımcıların hepsi İngilizceyi yabancı dil olarak öğrenmektedir. Veri toplamda 1 yıllık süre içerisinde katılımcıların kendi etkileşimlerini kaydetmesi yoluyla 6 farklı zaman diliminde toplanmıştır ve her biri yaklaşık 20 dakikadan oluşan 174 kayıt mevcuttur. Toplam veri boyutu 58 saattir. Bu çok katılımlı görev temelli etkileşimlerin Konuşma Çözümlemesi yöntemi ile incelenmesi sonucu, katılımcıların Bilgi Yoklaması etkileşimsel kaynağını kişiler arasılığı sağlayabilmek için ön sıralamalarda kullandıkları görülmüştür. Katılımcıların bu etkileşimsel kaynak sayesinde konuşma içerisinde akıcılığı ve ortak bulunuşluğu sağladıkları görülmüştür. Ek olarak, Bilgi Yoklama etkileşimsel yetisini kullanan kişinin diğer katılımcılar tarafından başlatılacak onarım isteklerinin oluşumunu engelleyerek etkileşimin dizi düzenini değiştirecek söz sıraları oluşumunu engellediği görülmüştür. Özneler Arasılığı sağlamak için kullanılan Bilgi Yoklamaları sonucunda bazı sırasal yapıların katılımcıların kelime ve kültürel öğrenmeler gerçekleştirebilmesi için fırsatlar sağladığı görülmüştür.