FARKLI OKUL ÖNCESİ EĞİTİM KURUMLARINDA ÇALIŞAN ÖĞRETMENLERİN MESLEKİ DOYUMLARININ VE TUTUMLARININ İNCELENMESİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2008

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Hacer TEKERCİ

Danışman: FATMA TEZEL ŞAHİN

Özet:

Bu araşt ırma, farklı okul öncesi eğitim kurumlarında çalışan öğretmenlerin mesleki doyumlarının ve tutumlarının incelenmesi amacıyla yapılmışt ır. Araşt ırmanın örneklemini, ilköğretime bağ lı anasınıfında, bağımsız anaokulunda ve özel anaokulunda çalışan 300 okul öncesi öğretmeni oluşturmuştur. Araşt ırmada veriler Kişisel Bilgi Formu, Okul Öncesi Öğretmen Tutum Ölçeği ve Mesleki Doyum Ölçeği ile toplanmışt ır. Bu araşt ırmada veriler SPSS 12 paket programı yardımı ile değerlendirilmişt ir. Elde edilen veriler normal dağılım göstermediği için, üç ve daha fazla gruplu karşılaşt ırmalarda Kruskall-Wallis H test i ile, iki gruplu karşılaşt ırmalarda Mann-Whitney U test i ile karşılaşt ırılmışt ır. Bunun yanında değişkenler arasındaki ilişkiler ise Korelasyon analiz i ile test edilmişt ir. Anlamlılık seviyesi o larak 0,05 kullanılmışt ır. Araşt ırma sonucunda, mesleki doyum ölçeği alt boyut ları ile kurum türü, öğrenim durumu, yaş, mesleki kıdem, öğretmenlerin ii okuldaki çalışma süresi, okuldaki çocuk sayıs ı ve çocukların yaş ı açısından istat ist iksel olarak anlamlı farklılık olduğu saptanmışt ır. Kurum türü açıs ından özel anaokulunda çalışan öğretmenlerin mesleki doyumlarının daha yüksek olduğu, aynı zamanda 18-25 yaş arasında olan ve 1-10 yıl mesleki kıdeme sahip öğretmenlerin mesleki doyumlarının daha yüksek o lduğu belirlenmişt ir. Öğretmen Tutum Ölçeği alt boyut ları ile kurum türü, kıdem, sahip olunan çocuk sayıs ı, kurumdaki çocukların yaşı, kurumdaki çocuk sayıs ı, öğretmenlerin kurumdaki çalışma süresi değişkenler i açısından istat ist iksel olarak anlamlı farklılık olduğu saptanmışt ır. Özel anaokulunda çalışan öğretmenlerin demokrat ik tutum puanlarının daha yüksek olduğu ve 1-10 yıl arası mesleki kıdeme sahip öğretmenlerin de demokrat ik tutum puanlarının yüksek olduğu ortaya çıkmışt ır. Aynı zamanda araşt ırmaya kat ılan öğretmenlerin çoğunluğunun demokrat ik öğretmen tutumuna sahip olduğu belirlenmişt ir. Mesleki doyum ölçeği ve öğretmen tutum ölçeği alt boyut lar ı arasındaki ilişkiye bakıld ığında kurum türü, öğrenim durumu, yaş ve kıdem değişkenleri açıs ından olumlu bir ilişki olduğu saptanmışt ır. Ortaya çıkan sonuçlara göre öğretmenlerin mesleki doyum puanlar ı arttıkça demokrat ik tutum puanlarının da olumlu yönde arttığ ı saptanmışt ır.