VERİ BİLİMİ EĞİTİMİNİN ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN BİLGİ İŞLEMSEL DÜŞÜNME VE PROBLEM ÇÖZME BECERİLERİNE ETKİSİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2025

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: SEVİLAY ALTUN

Danışman: Bilal Atasoy

Özet:

Dijital teknolojilerin günlük yaşamın vazgeçilmez bir parçası haline gelmesiyle birlikte, üretilen veri miktarı giderek artmaktadır. Bu artış, verilerden anlamlı ve işlevsel bilgi üretme ihtiyacını doğurmuş, bu doğrultuda veri bilimi disiplini kritik bir alan haline gelmiştir. Veri bilimi alanındaki bu gelişmeler, eğitim bağlamında da yeni bir yaklaşımın doğmasına neden olmuş ve "veri bilimi eğitimi" kavramı gündeme gelmiştir. Günümüzde bireylerin neredeyse her etkileşimi veri üretimiyle ve üretilen bu verilerden anlam çıkarma ile yakından ilişkili olduğu için, çocukların erken yaşlardan itibaren veriye dayalı düşünmeyi öğrenmeleri büyük önem taşımaktadır. Bu bağlamda, veri bilimi eğitiminin yalnızca yükseköğretim düzeyine değil, K12 düzeyine de entegre edilmesi gerekliliği ortaya çıkmıştır. Bu araştırmanın amacı, veri bilimi eğitiminin ortaokul öğrencilerinin bilgi işlemsel düşünme, problem çözme becerileri ve akademik başarıları üzerindeki etkisini belirlemektir. Çalışma, 2024–2025 eğitim-öğretim yılında Kırıkkale il merkezindeki iki farklı ortaokulda 6. sınıf düzeyinde öğrenim gören toplam 268 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Çalışmada karma yöntem desenlerinden açımlayıcı sıralı desen kullanılarak, nicel ve nitel veriler bir arada analiz edilmiştir. Nicel boyutta ön test–son test kontrol gruplu deneysel desen kullanılmış, deney grubuna 6 hafta boyunca GAISE II çerçevesine dayalı veri bilimi eğitimi verilmiştir. Araştırma sonuçları veri bilimi eğitiminin öğrencilerin bilgi işlemsel düşünme becerilerinde ve akademik başarılarında anlamlı artış sağladığını göstermektedir. Problem çözme becerileri üzerinde ise olumlu bir artış sağlanmakla birlikte anlamlı bir fark görülmemiştir. Nitel bulgular, öğrencilerin eğitim sürecine dair algılarını derinlemesine bir şekilde ortaya çıkarmıştır. Öğrenciler veri bilimi eğitiminin problem çözme, karar verme, plan yapma ve veriye dayalı düşünme gibi bilişsel becerilerini geliştirdiğini ifade etmişlerdir. Çalışma sonuçları veri bilimi eğitiminin ortaokul düzeyinde hem bilişsel hem de akademik gelişimi destekleyici rolünü ortaya koymakta, K12 düzeyinde veri bilimi eğitiminin ders programlarına entegre edilmesinin faydalı olabileceğini göstermektedir.