48-72 aylık çocukların davranışsal öz düzenleme becerileri ile sosyal değer kazanımlarının incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Okul Öncesi Öğretmenliği, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: TUĞÇE ORHAN TAŞKOYAN

Danışman: Serap Demiriz

Özet:

Bu araştırma, okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden 48-72 aylık çocukların davranışsal öz düzenleme becerileri ile sosyal değer kazanımlarını incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırma, Ankara ili, Çankaya ilçesinde Milli Eğitim Bakanlığına bağlı anasınıfları ile anaokullarına devam eden 48-72 aylık 178’i kız, 199’u erkek olmak üzere toplam 377 çocuk ile yürütülmüştür. Araştırmada çocuklar ve aileleri ile ilgili gerekli bilgilere ulaşabilmek için "Kişisel Bilgi Formu"; çocukların davranışsal öz düzenleme becerini belirlemek için "Çocuk Davranış Değerlendirme Ölçeği (ÇODDÖ)"; çocukların sosyal değer kazanımlarını belirlemek için “Okul Öncesi Sosyal Değerler Kazanımı Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırma verilerinin analizinde bağımsız değişkenlerin kategori sayısına göre ikili karşılaştırmalarda Mann Whitney U testi kullanılırken, çoklu karşılaştırmalarda ise Kruskal Wallis H Testi kullanılmıştır. Çocuk Davranış Değerlendirme Ölçeği (ÇODDÖ) ve Okul Öncesi Sosyal Değerler Kazanımı Ölçeği puanları arasındaki ilişkiler Spearman Korelasyon Testi ile incelenmiştir. Araştırma sonucunda çocukların davranışsal öz düzenleme becerilerinin cinsiyetlerine ve babanın öğrenim durumuna göre istatiksel açıdan anlamlı bir farklılık gösterdiği saptanmıştır (p<0,05). Çocukların sosyal değer kazanımlarının ise annenin ve babanın öğrenim durumuna göre istatistiksel açıdan anlamlı farklılık gösterdiği saptanmıştır (p<0,05). Ayrıca araştırmada davranışsal öz düzenleme becerileri ile sosyal değer kazanımları arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişkinin olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

Anahtar Kelimeler : Okul Öncesi Dönem Çocuklar, Davranışsal Öz Düzenleme, Sosyal Değer Kazanımı