Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Fanatiklik Düzeyinin Araştırılması: Gazi Üniversitesi Örneği


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2021

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Ahmed Sadeq Niyazi ALSARRAF

Danışman: İLYAS OKAN

Özet:

Spor adamı yetiştiren, Beden eğitimi öğretmeni, Antrönör, Rekreasyon lideri ve Spor Yöneticisi olan bu insanların bu alanda bu camiada örnek olması bakımından gelecekte bunların henüz okurken lisans eğitimi dönemlerinde fanatizm düzeylerinin belirlenmesi ve bu doğrultuda tedbirlerin alınması önerilerinde bulunulması ve Spor Bilimleri Fakültesi öğrencilerinin fanatiklik düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelemektedir. Bu amaç doğrultusunda araştırmaya Gazi Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesinde öğrenim gören 147’si erkek (%60,7), Xyaş=24,84±3,79 95’i kadın (%39,3), Xyaş=22,66±3,28 olmak üzere toplam 242 öğrenci gönüllü olarak katılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından oluşturulan “Kişisel Bilgi Formu” ile Taşmektepligil, Çankaya ve Tunç (2015) tarafından “Futbol Taraftarı Fanatiklik” ölçeği kullanılmıştır. Bu doğrultuda araştırma kapsamında elde edilen verilerin analizi için Microsoft Excel, ve SPSS 22.0 programı kullanılmıştır. İlk olarak araştırmada kullanılan ölçeğe ilişkin cronbach alpha iç tutarlık katsayıları incelenmiş ve değerlerin .80 ile .89 arasında değiştiği tespit edilmiştir. Normallik analizleri için Skewness ve Kurtosis değerlerine bakılmış ve dağılımın normal olduğu tespit edilmiştir. Bu aşamadan sonra ikili grup karşılaştırmalarında T-Testi ve ikiden fazla grup karşılaştırmalarında ise One-Way Anova analizi kullanılmıştır. Anova analizi neticesinde farkın kaynağını belirlemek adına post-hoc Tukey testi kullanılmıştır. Bununla birlikte yaş değişkeni ile ölçek arasındaki ilişkiyi belirlemek için ise pearson korelasyon analizi kullanılmıştır. Araştırma kapsamında elde edilen bulgular sonucunda, fanatiklik ölçeği ile demografik değişkenler arasında anlamlı farklılıklar olduğu tespit edilmiştir.