Sosyal Medya Temelli Anne Katılım Programıznın Anne Çocuk İlişkisine ve Anne Öğretmen İşbirliği-İletişimine Etkisinin İncelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2017

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Aslı Balcı

Danışman: FATMA TEZEL ŞAHİN

Özet:

Araştırma annelere yönelik hazırlanan Sosyal Medya Temelli Anne Katılım Programıznın anne çocuk ilişkisine ve anne öğretmen işbirliği-iletişimine etkisini incelemek ve anne, öğretmen ve yöneticinin programa yönelik görüşlerini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmada hem nicel hem de nitel verilerin toplanarak analiz edildiği karma desen kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Erzurum İl Merkezi Palandöken İlçesiznde bulunan özel bir anaokuluna devam eden 33zü deney, 33zü kontrol olmak üzere, 4-6 yaş grubu normal gelişim gösteren çocukların anneleri oluşturmuştur. Uygulanan programa yönelik görüşlerin belirlenebilmesi için deney grubunda yer alan 2 sınıfın öğretmenleri, uygulama yapılan kurumun yöneticisi ve deney grubundaki 33 anne araştırmanın nitel boyutunun çalışma grubunu oluşturmuştur. Araştırmada veri toplama aracı olarak çocuklar ve annelerine ilişkin genel bilgileri toplamak amacıyla Genel Bilgi Formu, annelerin çocuklarıyla olan ilişkilerini belirleyebilmek için uyarlama çalışması Akgün ve Yeşilyaprak (2010) tarafından yapılan Çocuk Ana-Baba İlişki Ölçeği (Anne Formu) ve annelerin öğretmenle olan iletişimlerini belirleyebilmek için Atabey ve Tezel Şahin (2011) tarafından geliştirilen Aile Öğretmen İletişim ve İşbirliği Ölçeği kullanılmıştır. Uygulanan program hakkındaki görüşleri belirleyebilmek için ise araştırmacı tarafından hazırlanan Anne Görüşme Formu, Öğretmen Görüşme Formu ve Yönetici Görüşme Formu kullanılmıştır. Araştırmanın verilerinin analizinde deney ve kontrol grubunda yer alan annelerin ön-test puan ortalamaları arasında anlamlı farklılaşma olup olmadığını incelemek için bağımsız örneklemler için t testi, ön-test ve son-test puan ortalamaları arasındaki farkın anlamlılığını test etmek için Tek Faktörlü Kovaryans (ANCOVA), kalıcılık testleri için bağımlı örneklemler için t-testi, nitel verilerinin analizi için betimsel analiz tekniği kullanılmıştır. Araştırma sonucuna göre sosyal medya araçlarından Facebook ile yapılan 12 haftalık anne katılım programının, annelerin çocuklarıyla olan olumlu ilişkilerini arttırmada, çatışmalarını ise azaltmada etkili olduğu belirlenmiştir. Ayrıca programın annelerle öğretmenlerin işbirliği-iletişimlerini arttırmada da anlamlı etkilerinin olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Uygulamadan bir ay sonra yapılan kalıcılık testlerinde programın etkisinin sürdüğü görülmüştür. Araştırmanın nitel sonuçlarına göre ise, Facebook üzerinden yapılan programın anneler, öğretmenler ve yönetici tarafından yararlı ve kullanışlı bulunduğu görülmüştür. Anneler, programın Facebook üzerinden yapılmasına ilişkin olarak çalışmalara ulaşım-erişim kolaylığı, Facebookzun yaygın kullanılması, zaman-mekân sorununu ortadan kaldırması ve Facebookzun dikkat çekici olması gibi avantajlar bildirmişlerdir. Ayrıca annelerin, programın çocukları ile olan ilişkilerini olumlu yönde etkilediğini, program sayesinde çocuklarıyla yakınlaştıklarını, hatalı davranışlarını fark ettiklerini ve düzelttiklerini, çocuklarının sorunlu davranışlarında düzelmeler olduğunu belirttikleri görülmüştür. Programın annelere, öğretmenlere ve yöneticiye özellikle iletişim ve işbirliği kurma noktasında kolaylıklar sağladığı sonucuna ulaşılmıştır.