İlköğretim 7. sınıflarda çevre eğitimi için ekolojik ayak izi kavramının kullanılması ve değerlendirilmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: GÖKŞEN ÖZTÜRK

Danışman: Mehmet Yılmaz

Özet:

Bu çalışmanın amacı, fen ve teknoloji dersinde öğrencilerin çevreye yönelik bilgi ve tutumlarınıdeğiştirmede ekolojik ayak izi kavramının etkisini incelemektir. Bu çalışmada deney ve kontrol gruplarının yer aldığı ön test- son test uygulamalarına dayalı deneysel araştırma modeli kullanılmıştır. Araştırma 2009-2010 eğitim- öğretim yılında Ankara ilinde yer alan iki farklı ilköğretim okulunun yedinci sınıf şubelerinin fen ve teknoloji derslerinde yürütülmüştür. Araştırmanın uygulamaları sırasında öğrenci katılımlı etkinlikler düzenlenmiştir. Araştırmada veri toplamada ön test ve son test olmak üzere başarı için çevreye yönelik başarı ölçeği, tutumlar için çevreye yönelik tutum ölçeği ve tüketim alışkanlıklarına ilişkin tercihleri belirleyebilmek için açık uçlu sorulardan oluşan tüketim alışkanlıklarına yönelik anket uygulanmıştır. Elde edilen veriler için başarı ve tutum sonuçları istatistik programında analiz edilmiştir. İstatiksel olarak elde edilen veriler sonucunda başarı için deney ve kontrol grupları arasında anlamlı bir farklılık oluşmadığı, tutum için ise anlamlı bir farklılık oluştuğu ortaya çıkmıştır. Açık uçlu anketten elde edilen veriler yüzde frekans hesaplamaları yapılarak içerik analizi ile sunulmuştur.