Sınıf öğretmeni adaylarının çevre sorunlarına yönelik tutumlarının ve bilişsel farkındalık becerilerinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2011

Öğrenci: HAYRUNNİSA MALKOÇ

Danışman: RABİA SARIKAYA

Özet:

Bu çalışma sınıf öğretmeni adaylarının çevre sorunlarına yönelik tutumlarını ve bilişsel farkındalıklarını ortaya çıkarmak amacıyla yapılmıştır. Araştırmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Sınıf öğretmeni adaylarının çevre sorunlarına yönelik tutumları ve bilişsel farkındalıkları ile cinsiyetleri, en uzun süre yaşadıkları yerleşim birimi, ebeveynlerinin eğitim düzeyi ve Çevre Eğitimi dersi değişkenleri arasındaki ilişki, Çevresel Tutum Ölçeği ve araştırmacı tarafından hazırlanan Çevre Sorunlarına Yönelik Bilişsel Farkındalık Ölçeği kullanılarak belirlenmiştir. Elde edilen veriler SPSS 11.5 istatistik paket programıyla değerlendirilmiştir. Araştırma, pilot ve asıl uygulama olmak üzere iki basamakta gerçekleştirilmiştir. Pilot uygulama, 20092010 eğitim öğretim yılı güz döneminde Bayburt Üniversitesi İlköğretim Bölümü Sınıf Öğretmenliği Anabilim dalı 1.ve 2. Sınıf öğrencisi (N=70) ile gerçekleştirilmiştir. Asıl uygulama ise 2009-2010 eğitim öğretim yılı bahar döneminde Gazi Üniversitesi İlköğretim Bölümü Sınıf Öğretmenliği 1. ve 2. sınıf öğrencileri (N= 377) ile yürütülmüştür. Araştırma bulguları, sınıf öğretmeni adaylarının çevre sorunlarına yönelik tutumları ile bilişsel farkındalık becerileri arasında paralel bir ilişki olduğunu göstermektedir.