Coğrafya öğretiminde disiplinlerarası ders işlenişinin başarıya etkisinin değerlendirilmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2014

Öğrenci: CEMİL DOĞAN

Danışman: SERVET KARABAĞ

Özet:

Araştırmanın amacı, disiplinlerarası öğretimin, coğrafya dersi işlenişindeki etkisini değerlendirmektir. Araştırma, durum desenli olup nitel bir araştırmadır. Araştırmada, ders öğretmeninin gözlem notları, gözlemci öğretmen notları ve öğrencilerin yansıtma yazılarından elde edilen bilgilerle, verilerin çeşitliliği sağlanarak, elde edilen verilerin geçerlik ve güvenirliğinin arttırılması amaçlanmıştır. Araştırmanın örneklemini, 2012-2013 eğitim öğretim yılında, Ankara ilinde yer alan, Özel Atlantik Ahmet Ulusoy Sosyal Bilimler Lisesi 11-A sınıfında öğrenim gören 14 öğrenci oluşturmaktadır. Uygulama, haftada iki ders saati olmak üzere, toplam 16 hafta sürmüştür. Disiplinlerarası yaklaşıma uygun nitelikte olabilecek, Coğrafya Dersi Öğretim Programındaki kazanımların seçimi ve seçilen bu kazanımların nasıl işleneceği planlanmış ve bu plana göre ders işlenmiştir. Veri kaynaklarından elde edilen bilgiler, kazanımlar kapsamında belirlenen konu başlıkları altında bir araya getirilmiştir. Elde edilen verilerin, öncelikle betimsel analizi yapılmış, daha sonra içerik analizi yapılarak olaylar arasında ilişkilendirmeler yapılmış ve çeşitli bulgulara ulaşılmıştır. Araştırma sonucunda, öğrencilerin farklı disiplinlerden faydalanarak bilgileri bir bütün halinde öğrenmede başarılı oldukları, problemin kaynağına inerek çeşitli bakış açısı geliştirdikleri, ders içinde etkin oldukları, grupça ürettikleri ürünleri sunarken çok iyi organize oldukları gözlemlenmiştir. Ayrıca, yapılan uygulamalarda, öğrencilerin öğrendikleri bilgileri günlük hayata transfer etmede başarılı oldukları gibi önemli bulgulara da ulaşılmıştır. Yine ders öğretmeni de, ders sırasında ve ders sonunda aldığı gözlem notlarına bakıldığında, dersin disiplinlerarası yaklaşıma uygun işlenmesinin, Coğrafya Dersi Öğretim Programındaki kazanımların elde edilmesinde ve kalıcı öğrenmeye önemli katkılar sağladığını belirtmiştir. Araştırmada elde edilen bulgular ışığında, coğrafya dersinde, disiplinlerarası yaklaşımla ilgili ilerde yapılabilecek araştırmalar için çeşitli önerilerlerde bulunulmuştur.