Okul öncesi dönem çocuklarında motivasyonun görsel sanat çalışmaları üzerindeki etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2012

Öğrenci: GİZEM AŞÇIOĞLU

Danışman: MELİHA YILMAZ

Özet:

Araştırmada, okul öncesi dönem çocuklarında motivasyonun görsel sanat çalışmaları üzerinde etkisi olup olmadığı araştırılarak ele edilen bulgular doğrultusunda sonuçlara ulaşılmıştır. Araştırmada bilimsel araştırma yöntemi olarak, deneysel yöntem kullanılmıştır. Araştırmanın yönteminde okul öncesi dönem öğrencilerinden oluşan denek havuzundan random atama ile deney- kontrol grubu oluşturulmuştur. Oluşturulan kontrol grubuna motivasyon teknikleri kullanılmadan Kış Mevsimi konulu uygulama, deney grubuna ise bu konu ile bağdaşık ve motivasyon teknikleri kullanılan Yeni Yıldan Dileklerimiz konulu bir uygulama yaptırılmıştır. Araştırmanın evrenini ve örneklemini Çankaya İlçesine bağlı Gazi Üniversitesi Vakfı Özel Okulları Okul Öncesi dönemi öğrencilerinden hem deney ve hem kontrol grubu olmak üzere 20 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada, veri kaynakları öğrenci çalışmaları olup veri toplama tekniği olarak resim inceleme yöntemi kullanılmıştır. Öğrenciler tarafından oluşturulan resimler 3 uzman tarafından değerlendirilmiştir. Verilerin analizinde, uzmanların her bir öğrencinin resmine, her bir kriter için verdikleri puanların ortalaması alınarak puan setleri oluşturulmuştur. Bu puanlar yüzde ve frekans hesaplamaları ile tablolaştırılmıştır. Verilerin analizinde Mann-Whitney U kullanılmıştır. Mann-Whitney U ile elde edilen istatistiksel sonuçlara göre alt amaçlara yanıt aranmıştır. Değerlendirme kriterlerinden elde edilen bulgular doğrultusunda anlamlı farklılık saptanıp motivasyon tekniğinin öğrenci çalışmaları üzerindeki etkileri tespit edilmeye çalışılmıştır. Motivasyon tekniği uygulanan deney grubu ile motivasyon tekniği kullanılmayan kontrol grubu arasında Çalışmanın Tamamlanması kriterinden deney grubu ve kontrol grubu arasında istatistiksel analiz sonucuna göre anlamlı bir faklılık yoktur sonucuna ulaşılmıştır. Kompozisyonda özgünlük ve hayal gücünü kullanma, Renk kullanımı, Biçim zenginliği, ayrıntılara ilgi, Biçim Özgünlüğü, Hareket ve ritim, Çalışmanın konuya uygunluğu kriterlerinin istatistiksel analiz sonucuna göre deney grubu lehine anlamlı bir farklılık elde edilmiştir. Bu bulgulardan hareketle motivasyon tekniğinin okul öncesi dönem çocukları görsel sanat çalışmaları üzerine olumlu yönde etkisinin olduğu sonucuna varılmıştır.