ORTAÖĞRETİMDEKİ BAŞARILI ÖĞRENCİLERİN TARİH KONULARINI HATIRLAMA STRATEJİLERİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Sevinç HEMİD

Danışman: YASEMİN DEMİRCAN

Özet:

Bu tez çalışması Ortaöğretim'deki başarılı öğrencilerin tarih konularını hatırlamak için hangi stratejileri kullandıklarını ortaya çıkarmak amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın çalışma evrenini Ankara ili sınırları içerisindeki Milli Eğitim Bakanlığına bağlı resmi liseler oluşturmaktadır. Ancak bu sayı fazla olduğundan örnekleme yoluna gidilmiştir. Görüşme ve açık uçlu soruların oluşturduğu araştırma, örneklemini oluşturan Atatürk Anadolu Lisesi 9'uncu, 10'uncu ve 11'inci sınıfta okuyan 120 öğrenci seçilerek uygulanmıştır. Yirmişer kişilik altı şubeden oluşan gruplara öncelikle açık uçlu soruların bulunduğu kâğıtlar dağıtılmış arkasından öğrencilerin tarih dersleri hakkındaki görüşleri alınmıştır. Araştırmanın verileri araştırmacı tarafından sınıflandırma yapılıp, öğrencilerin hangi farklı stratejileri kullandıkları ve tarih dersleri hakkındaki görüşlerinin genel sonuçlarına ulaşılmıştır. Araştırmada, ortaöğretimdeki başarılı öğrencilerin tarih derslerinde kullandıkları stratejiler incelenmiş ve dersin kalıcılığını sağlamak amacıyla hangi yöntemlerden yararlandıkları ortaya çıkarılmıştır. Aynı zamanda tarih derslerinin işlenişi hakkında, normal ders işlemenin haricinde nelerden yararlanılabileceği hakkında görüş bildirmişlerdir. Böylece diğer derslerdeki başarısı yüksek öğrencilerin tarih derslerindeki başarıyı da yüksek tutmak için neler yaptıkları ortaya koymuştur.