Ortaöğretim öğrencilerinde bilgisayar destekli öğretimin güncel çevre sorunları ünitesindeki başarılarına etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2017

Öğrenci: ÜMİT ECEMİŞ

Danışman: ALİ GÜL

Özet:

Bu araştırmada, bilgisayar destekli bir öğretim materyalinin öğrencilerin güncel çevre sorunları ünitesine yönelik kavram başarılarına etkisi incelenmiştir. Araştırmanın deneysel çalışması, 2015-2016 eğitim-öğretim yılı güz döneminde gerçekleştirilmiştir. Bu çalışma, Ankara ili Çankaya ilçesindeki özel bir anadolu lisesinin 9-A sınıfından 15 ve 9-B sınıfından 15 öğrenci olmak üzere toplamda 30 öğrenciyle yürütülmüştür. Başarı düzeyleri birbirine yakın seviyede olan bu öğrenciler deney ve kontrol grubu olmak üzere iki gruba ayrılmıştır. Deney grubuna elektronik tahta programı olan Smart programı ile hazırlanan bilgisayar destekli öğretim materyali uygulanırken, kontrol grubuna ise geleneksel yöntem ile öğretim yapılmıştır. Araştırmada veriler toplanırken öğrencilerin, kavram başarılarını ölçmek için hazırlanan "Güncel Çevre Sorunları Başarı Testi" kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen veriler Mann Whitney-U testi ve Wilcoxon İşaretli Sıralar Testi ile analiz edilmiş ve verilerin değerlendirilmesinde SPSS 18 paket programı kullanılmıştır. Değerlendirme sonucunda, deney grubundaki öğrencilerin kontrol grubundaki öğrencilere göre kavram başarılarında anlamlı bir değişim olmuştur (p=0,05 göre). Bununla birlikte bilgisayar destekli öğretim hakkındaki görüşlerini belirlemek için 100 kişiden oluşan bir öğrenci grubu ile 50 kişiden oluşan bir öğretmen grubuna anket çalışması uygulanıp sonuçları analiz edilmiştir. Bu analiz sonucunda bilgisayar destekli öğretimin teknik arıza, göz yanması gibi bazı problemler oluşturduğu görülmüştür. Ayrıca öğretmenlerin bilgisayar destekli öğretim için ön hazırlığa ihtiyaç duydukları tespit edilmiştir.