İngilizce öğretmenlerinin iletişim becerilerini geliştirmeye yönelik bir NLP temelli öğretmen geliştirme programı]


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Tezin Dili: İngilizce

Öğrenci: Asuman ÖKÇÜN

Danışman: BENA GÜL PEKER

Özet:

Bu çalışmanın amacı ortaöğretim kurumlarında çalışmakta olan İngilizce öğretmenlerinin etkili iletişim konusundaki kişisel teorilerinin yapılanmasını incelemek ve NLP tekniklerinin öğretmenlerin gelişimleri üzerindeki etkisini ortaya çıkarmak amacıyla NLP öğretmen geliştirme programının önce ve sonrasında (varsa) katılımcı öğretmenlerin kişisel teorilerindeki içeriksel ve yapısal değişimleri araştırmaktır. Bu çalışmada son olarak, öğretmenlerden alınan geri dönütler doğrultusunda NLP teknikleri kullanılarak yeni bir hizmet-içi eğitim/ öğretmen geliştirme müfredatı oluşturmaktır. Bu nicelik odaklı çalışma, Adana'daki bir ortaöğretim kurumundan beş İngilizce öğretmeninin gönüllü katılımıyla 20092010 eğitim öğretim yılının ikinci sömestrinde 2 ay süreyle (16 ders) gerçekleştirilmiştir. Bu çalışmada Kelly'nin (1955) Kişisel Konstrük Kuramı (Yapısalcılık) benimsenmiştir. Öğretmenlerden elde edilen veriler Rep Grid 2 bilgisayar programı kullanılarak analiz edilmiştir. Katılımcı öğretmenlerin kişisel teorilerini içeriksel ve yapısal olarak ortaya çıkarmak için elde edilen veriler FOCUS istatistik analizleri ile ortaya konulmuştur. Katılımcı öğretmenlerin kişisel teorilerindeki değişiklikleri araştırmak için öğretmenlerden çalışmanın başında ve sonunda alınan verilerin EXCHANGE istatistik analizleri de yapılmıştır. Ayrıca katılımcı öğretmenlerin kendilerini ve zihinlerindeki ideal öğretmeni nasıl algıladıkları da araştırılmıştır. Repertory grid tekniğinden elde edilen veriler birebir görüşmelerle desteklenmiştir. NLP Hizmet-içi eğitim programı boyunca süreç değerlendirmesi için eğitimsel raporlar aracılığıyla veri toplanmıştır. Üçüncü bir veri toplama aracı olarak kurs değerlendirme anketi uygulanmıştır. Kurs değerlendirme anketi ve eğitsel raporlarla gelecekte bu gibi programların oluşturulmasına ışık tutması için katılımcı öğretmenlerin NLP öğretmen geliştirme eğitim programı hakkındaki görüş ve geribildirimleri alınmıştır. Bu verilerden elde edilen dönütlerin içerik çözümlemeleri de yapılmıştır. Bu çalışmanın bulguları katılımcı öğretmenlerin etkili iletişime yönelik algılamalarında kendi kişisel teorilerinin olduğunu göstermektedir. Bu çalışma sonunda katılımcı öğretmenlerden NLP öğretmen geliştime programının etkisi konusunda olumlu dönütler alınmıştır. Elde edilen veriler, öğretmenlerin etkili iletişim konusuna yönelik görüşlerinde yapısal ve içeriksel değişiklikler olduğunu ortaya çıkarmıştır. Sonuç olarak, NLP öğretmen geliştirme programı İngilizce öğretmenlerinin iletişim becerilerini geliştirmeye yönelik bir öğretmen geliştirme programının müfredatı olarak önerilebilir.