Başlangıç düzeyi özengen gitar öğretiminde Aydıntan ve Cracknell metotlarının kullanımına yönelik karşılaştırmalı bir çalışma ve bir model önerisi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2014

Öğrenci: ZÜLÜF ARSLANOĞLU

Danışman: BELİR TECİMER

Özet:

Bu araştırma başlangıç düzeyindeki öğrencilere gitar çalma becerisi kazandırılmasını hedefleyen Ziya Aydıntan'ın Gitar Metodu I ve Debbie Cracknell'in Enjoy Playing The Guitar Book I isimli metot kitaplarının etkililik düzeyini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırma deneysel bir çalışmadır. Bu araştırmanın çalışma grubunu Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı olan iki özel lisede öğrenim görmekte olan, on kişilik 9. ve 10. Sınıf öğrencileri (Lise 1. ve 2. Sınıf öğrencileri) oluşturmaktadır. Bu gruplar tesadüfi örneklem yoluyla belirlenmiştir. Bu amaçla belirtilen her iki liseden gitar çalmayı bilmeyen, gönüllü olarak yetenek düzeylerine göre seçilen beşer kişiden oluşan iki adet çalışma grubu oluşturulmuştur. Bu gruplardan birine Gitar Metodu I isimli metot kitabıyla, diğerine ise Enjoy Playing The Guitar Book I isimli metot kitabıyla 28 hafta süreyle gitar çalma becerisi kazandırılmıştır. İki çalışma grubuyla haftalık her biri 45 dakikadan oluşan iki ders yapılmıştır. Araştırma kapsamında yapılan 28 haftalık derslerde, literatür taraması ile belirlenen ve öğretilen konu-becerileri kapsayan altı adet performans eseri belirlenmiştir. Belirli aralıklarla bu performans eserleri öğrencilere çaldırılmış ve performanslar video ile kaydedilmiştir. Bu performansları değerlendirmek için Akçay (2011) tarafından Gitar Eğitiminde Performans Ölçeği Geliştirme Çalışması isimli araştırma kapsamında geliştirilen gitar performans dereceleme ölçeği kullanılmıştır. Elde edilen veriler Mann Whitney U testi uygulanarak analiz edilmiştir. Araştırma kapsamında öğrencilere çaldırılan performans eserlerine ilişkin olarak: 1. Temel davranışlar boyutunda anlamlı bir fark olmadığı, 2. Teknik davranışlar boyutunda anlamlı bir fark olmadığı, 3. Müzikal etki ve yorumlama alt boyutunda anlamlı bir fark olmadığı, 4. Toplam puan yönünden de her iki grup arasında anlamlı bir fark olmadığı bulgusuna ulaşılmıştır. Dolayısıyla öğretim faaliyetinin başarı düzeyini belirleyen unsurun sadece doğru öğretim materyalleri olmadığı, bunun yanında bireyin bu çalgıya yönelik ilgisi, motivasyon düzeyi, eğitim süresi, öğretimin niteliği vb. etkenlerin de en az materyal kadar önemli olduğu söylenebilir. Ayrıca bu araştırmadan elde edilen verilere dayalı olarak özengen gitar eğitimi verilen kurum ve kuruluşlarda kullanılmak üzere Özengenlere Yönelik Klasik Gitar Öğretim Programı Model Önerisi geliştirilmiştir.