Ingilizce öğretmenleri ve öğrencilerinin öğrencilere karşı etik ilkeler hakkındaki görüşlerinin araştırılması: Bir devlet niversitesinde örnek olay incelemesi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2014

Tezin Dili: İngilizce

Öğrenci: Yener Keleş

Danışman: PAŞA TEVFİK CEPHE

Özet:

Bu çalışmanın amacı, Muğla Sıtkı Koçman üniversitesi İngilizce öğretmenlerinin öğrencilere karşı etik değerlerin ne kadar farkında olduklarını araştırıp bu öğretmenlerin öğretme sürecinde bu etik değerleri ne kadar uyguladıklarını belirleyerek İnglizce eğitiminin kalitesini artırmak ve Ingilizce öğretmenlerinin mesleğine katkı yapmaktır. Bu çalışma Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi İngilizce Öğretmenliği ve İngilizce Hazırlık Okulunda (Sıtkı Koçman Yabancı Diller Yüksekokulu) yapıldı. Çalışmanın katılımcıları bu bölümlerdeki öğretmen ve öğrencilerdir. Bu çalışmanın deseni karma bir çalışmadır. Bu sebeple, çalışmadan elde edilen veriler hem nicel hem de nitel olarak incelenmiştir. Muğla Sıtkı Koçman üniversitesi, İngilizce Öğretmenliği'yle Sıtkı Koçman Yabancı Diller Hazırlık Okulu öğretmenlerinin öğrencilere karşı etik değerlerden ne kadar haberdar olduklarını anlamak için Amerikan Eğitimciler Kurumu ve Yeni Zelanda Öğretmenler Heyeti tarafından geliştirilen bir anket kullanıldı. Nicel verilerin sonuçlarını incelemek için SPSS (20. Sürüm) Kullanıldı. Amerikan Eğitimciler Kurumu ve Yeni Zelanda Öğretmenler Heyeti tarafından geliştirilen aynı anket İngilizce öğretmenliği ve hazırlık okulu öğretmenleri ile öğrencilerinin öğretmenlerin öğrencilere karşı etik değerlerini uygulamaları hakkındaki görüşlerini kıyaslamak için de nicel olarak kullanıldı. Son olarak aynı anketten elde edilen veriler, için SPSS (20. Sürüm) vasıtasıyla Sıtkı Koçman Yabancı Diller Hazırlık Okulu öğretmenlerinin öğrencilere karşı etik ilkeleri uygulamalarına dair ön test ve son test arasında anlamlı farklar olup olmadığını bulmak için nicel olarak kullanıldı. Nicel verileri desteklemek için sınıf gözlemleri beraberinde öğretmen ve öğrencilerle görüşmeler yapıldı. Bu sınıf gözlemleri ve görüşmeler nitel olarak incelendi. Nicel verilerin sonuçlarına göre, hem İngilizce öğretmenliği hem de İngilizce hazırlık (Sıtkı Koçman Yabancı Diller Yüksekokulu) öğretmenleri öğrencilere karşı etik ilkelerin farkındalar. vi Ancak, İngilizce öğretmenliği öğrencileri ile öğretmenleri arasında öğretmenlerin öğrencilere karşı etik ilkeleri uygulamalarında bazı ilkelerde anlamlı farklar bulundu. Bu farklar, öğrencelerle profesyonel ilişkiler kurup bu ilişkileri öğrencinin çıkarı için sürdürme, her bir öğrenciyle adil ve düşünceli bir şekilde ilgilenme, toplumda geniş kabul gören olumlu değer yargılarını öğretme ve model gösterme ile gerçekleri saptırmaya uğratmadan kişisel ön yargılarını katmadan sunma etik ilkelerinde ortaya çıktı. İngilizce hazırlık okulu (Sıtkı Koçman Yabancı Diller Yüksek Okulu)öğretmenleri ile öğrencileri arasında da önemli farklar ortaya çıktı. Bu anlamlı farklar farklı öğrencilerin çeşitli öğrenme ihtiyaçlarını giderme, her bir öğrenciyle adil ve düşünceli bir şekilde ilgilenme ve disiplin dâhilindeki tüm sorunları okul kuralları ve ilkelerine göre çözme etik ilkelerinde ortaya çıktı. SKYDYO (Sıtkı Koçman Yabancı Diller Yüksek Okulu) öğretmenlerinin öğrencilere karşı etik ilkeleri uygulamalarına dair yapılan ön test ve son test sonuçlarından farklı öğrencilerin çeşitli öğrenme ihtiyaçlarının giderilmesi ve disiplin dâhilindeki tüm sorunları okul kuralları ve ilkelerine göre çözme etik ilkelerinde anlamlı farklar ortaya çıktı.