Farklı müzik türlerinin çocuk resimlerine etkisi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2016

Öğrenci: HÜSEYİN UYSAL

Danışman: MELTEM KATIRANCI

Özet:

Bu aratırmada, müziksiz ortam ve farklı müzik türleri (klasik, arabesk, tasavvuf, heavy metal ve mehter) eliğinde yapılan serbest konulu resimlerin tercih edilen konu, renk, biçim, görsel imge, sonuç, en çok kullanılan renk, en çok kullanılan görsel imge, ağırlıklı olarak vurgulanan duygu ve mekan özellikleri betimlenmeye çalıılmı ve bu uygulamalara ilikin öğrenci görülerinin belirlenmesi amaçlanmıtır. Aratırmanın verisi Bartın ili merkez İMKB Ortaokulu 5. Sınıf öğrencilerinden seçkisiz örnekleme yöntemi ile belirlenen 23 öğrenciden elde edilmitir. Aratırma toplam altı hafta deneysel olarak yürütülmütür. Farklı müzik türlerinin resim üzerindeki etkisini belirlemek amacıyla resim değerlendirme ölçeği kullanılmıtır. Öğrenci görülerini belirlemek için öğrenci anketi kullanılmıtır. Resim Değerlendirme Ölçeği üç akademisyen tarafından puanlanmıtır; puanlayıcılar arası tutarlılık hesaplanmı ve puanlayıcılar arası tutarlılığın olduğu bulunmutur. Resim değerlendirme ölçeğinde yer alan ölçek maddeleri, resimlerin; müziksiz ortamda ve farklı müzik türleri (klasik, arabesk, tasavvuf, heavy metal ve mehter) eliğinde yapılmasına göre değerlendirilmi ve anlamlı farklılık gösterdiği görülmütür. Cinsiyete göre yapılan analiz sonucunda müziksiz ortamda sadece konu balığından elde edilen puanların farklılık gösterdiği; klasik, arabesk, heavy metal, tasavvuf ve mehter müziği eliğinde yapılan resimlerde ise cinsiyete göre anlamlı bir farklılık bulunmamıtır. Öğrencilerin müzikli ortamda resim yapmak istedikleri, klasik müzik dinlerken kendilerini mutlu hissettikleri, arabesk müzik dinlerken kendilerini üzgün hissettikleri, tasavvuf müziği dinlerken kendilerini hüzünlü hissettikleri, heavy metal müzik dinlerken kendilerini gergin ve düünceli hissettikleri, mehter müziği dinlerken kendilerini mutlu hissettikleri tespit edilmitir. Farklı müzik türleri eliğinde yapılan resimlerin, resim değerlendirme ölçeği sonucuna göre farklılık gösterdiği ve müziğin çocuk resimleri üzerinde etkili olduğu sonucuna varılmıtır.