İLKÖĞRETİM 8. SINIF ÖĞRENCİLERİNDE MİLLİ KİMLİK BİLİNCİ GELİŞTİRMEYE YÖNELİK ETKİNLİKLERİN OKUL BAŞARISINA ETKİSİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Selin KAFA

Danışman: BÜLENT AKSOY

Özet:

Bu araştırmanın amacı ilköğretim 8.sınıf öğrencilerinde Sosyal Bilgiler dersinde milli kimlik bilincinin geliştirilmesine yönelik etkinliklerin okul başarısı üzerindeki etkisini belirlemektir. Araştırma deneysel desen modelinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak başarı testi uygulanmıştır. Geliştirilen ölçme araçları Hüseyin Temizel İlköğretim Okulu 8. sınıf öğrencilerinden 76 kişiye uygulanmıştır. Araştırmanın alt problemlerinin çözümlenmesinde çift yönlü varyans analizi (repeated measures) yapılmış; frekans, yüzde ve aritmetik ortalama değerleri kullanılmıştır. Deney ve kontrol grubunun deney öncesi ve deney sonrası öntest ve sontest toplam Kurtuluş Savaşına Hazırlık Dönemi ünitesi testi başarı puanları arasında anlamlı bir fark bulunmuştur. Öğrencilerin Kurtuluş Savaşına Hazırlık Dönemi ünitesi başarıları ile ilgili olarak, öntest sontest ortalama başarı puanları arasında anlamlı bir fark vardır. İki ayrı öğretim modelinin uygulandığı deney ve kontrol grubu öğrencilerinin Kurtuluş Savaşına Hazırlık Dönemi ünitesi testine ait başarı puanlarının deney öncesinden sonrasına anlamlı farklılık gösterdiği, yani farklı işlem gruplarında (deney ve kontrol grubu) olmak ile tekrarlı ölçümler faktörlerinin Kurtuluş Savaşına Hazırlık Dönemi Ünitesi testi başarı düzeyleri üzerindeki ortak etkilerinin anlamlı olduğu bulunmuştur. Kurtuluş Savasına Hazırlık Ünitesi testi puanlarında deney öncesine göre daha fazla artış gözlenen milli kimlik bilinci geliştirmeye yönelik etkinliklere dayalı olarak yapılan öğretimin, ders kitabına dayalı öğretime göre öğrencilerin başarılarını artırmada daha etkili olduğu görülmüştür.