Problem temelli öğrenme ortamında bilgisayar programlama çalışmalarının akademik başarı, eleştirel düşünme eğilimi ve bilgisayara yönelik tutuma etkileri


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2013

Öğrenci: MUSTAFA COŞAR

Danışman: SELÇUK ÖZDEMİR

Özet:

Bu araştırmanın amacı, problem temelli öğrenme ortamında bilgisayar programlama çalışmalarının ilköğretim öğrencilerinin akademik başarı, eleştirel düşünme eğilimi ve bilgisayara yönelik tutularına etkilerinin incelenmesidir. Araştırmada tek gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır. Araştırma 2012-2013 eğitim öğretim yılı bahar döneminde Çorum İli Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı Hürriyet İlköğretim Okulunda 7. sınıfta öğrenim gören toplam 58 öğrenci ile yürütülmüştür. Öğrencilerin probleme dayalı öğrenmelerini gerçekleştirmek için web tabanlı hazırlanan bilgisayar programlama dersi kullanılmıştır. Öğrencilerin bu dersteki bilgisayar programlama akademik başarılarını, araştırmacı tarafından geliştirilen öntestsontest başarı testleriyle, eğitim sırasındaki sunulan problemlere getirdikleri eleştirel düşünme eğilimleri ve bilgisayara yönelik tutumlarını ise başka araştırmacılar tarafından geliştirilmiş ve farklı araştırmalarda daha önce kullanılmış olan ölçeklerden elde edilen sonuçlarla belirlemeye çalışılmıştır. Araştırmada, öğrencilerin bilgisayar programlama eğitimindeki akademik başarıları, öntest-sontest ölçümleri sonucu elde edilen verilerle yapılan t-testi analizine göre hesaplanmış ve akademik başarı puanlarında önteste göre (öntest ortalama puanı x = 5,97; sontest ortalama puanı x =11,05) daha yüksek ortalamaya sahip olan sontest lehine anlamlı bir farkın olduğu görülmüştür [t=18,48; p<0,05]. Öğrencilerin eleştirel düşünme eğilimlerinde, eğilim ölçeğinin ön-son uygulama ortalama puanlarında anlamlı bir farkın olduğu görülmüştür [t=7,93; p<0,05]. Ölçeğin puan ortalamalarına bakıldığında ise ön uygulamaya ( x =91,38) göre daha yüksek ortalamaya sahip olan son uygulama ( x =113,21) lehine anlamlı bir farkın olduğu belirlenmiştir. Ardından bilgisayara yönelik tutumlarında tutum ölçeği ön-son uygulama ortalama puanlarında da anlamlı bir farkın olduğu belirlenmiştir [t=14,23; p<0,05]. Ortalamalara bakıldığında ise bu farkın ön uygulamaya ( x =106,29) göre daha yüksek ortalamaya sahip olan son uygulama ( x =162,55) lehine oluştuğu görülmüştür. Sonuç olarak; problem temelli öğrenme ortamında ilkokul 7. sınıf öğrencilerine verilen bilgisayar programlama eğitiminin, onların programlama akademik başarılarına, eleştirel düşünme eğilimlerine ve bilgisayara yönelik tutumlarına olumlu etkiler yaptığı ortaya çıkmıştır. Ayrıca bilgisayar programlama akademik başarısı ile eleştirel düşünme eğilimleri ve bilgisayara yönelik tutum faktörleri arasında anlamlı ve pozitif yönlü bir ilişki olduğu da belirlenmiştir.