Özel dershanelerde tarih öğretimi ve tarih öğretmenlerinin sorunları kastamonu ili örneği


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2006

Öğrenci: MELEK TOPARLAK ŞAHİN

Danışman: MEHMET ALİ ÇAKMAK

Özet:

Bu arastırma ; Kastamonu ilindeki dershanelerde yürütülen Tarih ögretimi ve dershanelerde görev yapan tarih ögretmenlerinin mesleki sorunlarının tespiti için hazırlanmıstır. Kastamonu ilindeki dershanelerde görev yapmakta olan 30 tane tarih ögretmenlerinin görüs ve düsünceleri dikkate alınarak mesleki sorunları ortaya konulmaya çalısılmıstır. Mesleki sorunların yanında dershanede tarih ögretiminin amacı, islenisi, degerlendirilmesi, basarısı, kapsam ve sınırlılıkları da degerlendirilmistir. Çalısmada alan arastırması yapılmıstır. Bulgulara ulasmak için tarama modeli kullanılmıstır. Konu ile ilgili verileri toplamak için dört bölümden olusan bir anket hazırlanmıstır. Birinci bölümde, tarih ögretmenlerinin kisisel bilgileri ve mesleki bilgilerini tespit etmek amacı ile 29 temel önerme bulunmaktadır. Ikinci bölümde dersanede tarih ögretimi ile ilgili bilgilerin tespiti için 41 önerme bulunmaktadır. Üçüncü bölümde ise, dershanede tarih ögretmenligine iliskin sorunların tespiti için 39 önerme yer almıstır. Son olarak da önerilere yer verilmistir. Arastırma sonucunda, Kastamonu ilindeki dersanelerde görev yapmakta olan Tarih Ögretmenlerinin sorunları ve dershanelerde Tarih Ögretiminin isleyisi tespiti gerçeklesmis olup, belirtilen sıkıntı ve sorunlarının mevcut oldugu görülmüstür. Sorunların çözümü için öneriler sunulmustur. Yapılan arastırmaya göre, dershane ögretmenligi daha çok genç ögretmenler tarafından tercih edilmekte ve isteyerek tercih edenlerin oranı isteyerek tercih etmeyenlerden daha yüksek gözükmektedir atari oyunları Bulgulara göre, dershanede tarih dersinin islenisi ile amacı arasında önemli bir fark olmazken karsılasılan sorunlar dersin islenisi ve amacı üzerinde anlamlı bir fark yaratmıstır.Dershane ögretmenlerinin mesleki yeterlilik algısının konu hakimiyetinden kaynaklandıgı belirlenmistir.