Açık ve uzaktan eğitim öğrencilerinin öğrenimi bırakma ve öğrenime devam nedenlerinin incelenmesi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: AYŞE YILMAZ

Danışman: SERÇİN KARATAŞ

Özet:

Bu araştırmanın amacı, öğrencilerin açık ve uzaktan eğitime devam etme nedenlerinin ve açık ve uzaktan eğitimi bırakma nedenlerinin incelenmesidir. Araştırma nitel araştırmalardan durum çalışması desenine göre gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın verileri yarı yapılandırılmış görüşme formları ile beş ayrı katılımcı grubundan elde edilmiştir. Katılımcılar, 17 açık ve uzaktan eğitimi bırakmış öğrenci, 14 açık ve uzaktan eğitime devam eden öğrenci, 5 açık ve uzaktan eğitim alan uzmanı, 6 öğretim elemanı, 4 kurum yöneticisi ve 8 destek personeli olmak üzere 54 kişiden oluşmaktadır. Araştırmada, öğrencilerin öğrenimi bırakma ve öğrenime devam etme nedenleri katılımcıların gözünden ayrı ayrı ve bütüncül olarak ortaya koyulmuştur. Bunun yanında, öğrenimi bırakma ve öğrenime devam etme nedenleri birleştirilerek daha önce geliştirilmiş olan bir model için güncelleme önerisi geliştirilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre, öğrencilerin öğrenimi bırakma-devam kararları, içsel nedenler (akademik entegrayon, sosyal entegrasyon, kaynaklar vb.), dışsal nedenler (maddi durum, aile hayatı, sosyal hayat vb.), öğrenci özellikleri (kişilik yapısı, hedefe bağlılık vb.) ve öğrenci becerileri (öz düzenleme, metabilişsel düşünme vb.) olmak üzere dört ayrı bileşenden etkilenmektedir. Bu bileşenler altında, öğrencileri devam etme/bırakma vii kararına götüren 41 tane etken belirlenmiştir. Araştırma sonuçlarına göre, kurum yöneticileri, alan uzmanları, öğretim elemanları ve destek ekip, öğrencilerin devam etme/bırakma nedenlerine tam olarak hakim değildir. Kurumlar tarafından bırakma-devam konusunda alınan tedbirlerin ise yeterli olmadığı görülmüştür. Bu araştırma, kurumların ve diğer açık ve uzaktan eğitim uygulayıcılarının öğrencilerin sistemde kalmasını sağlamalarına ışık tutacak sonuçlar ve öneriler sunmaktadır. Belirtilen sonuç ve önerilerin dikkate alınması, daha nitelikli açık ve uzaktan eğitim gerçekleştirilebilmesine de katkı sunacaktır.