12. sınıf Dil ve Anlatım ders kitabının yapılandırmacı öğrenme yaklaşımına uygunluğunun öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2014

Öğrenci: FİDAN GEDİZ

Danışman: HAMİYE DURAN

Özet:

Bu çalışma, 2005 yılında uygulamaya konulan yapılandırmacı öğrenme yaklaşımına göre hazırlanan 12. Sınıf Dil ve Anlatım Ders Kitabının, bu programa uygun olup olmadığının öğretmen görüşleri dâhilinde incelenmesi için hazırlanmıştır. Aynı zamanda yapılandırmacı öğrenme yaklaşımının uygulanma sorunlarının saptanmasına, bu konuda öğretmenlerin görüş ve önerilerinin belirlenmesine katkı sağlaması amaçlanmıştır. 2012-2013 öğretim yılında, Milli Eğitim Bakanlığına bağlı resmi Anadolu Lisesi, Genel Lise ve Meslek Liselerine bağlı okullarda görev yapmakta olan 150 edebiyat öğretmenine konu ile ilgili olarak hazırlanmış olan "12. Sınıf Dil ve Anlatım Ders Kitabının Yapılandırmacı Yaklaşıma Uygunluğunun Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi" başlıklı anket uygulaması yapılmıştır. Anketin yanı sıra sözel olarak da öğretmenlerin görüşleri alınmıştır. Bu görüşler doğrultusunda 12. Sınıf Dil ve Anlatım Ders Kitabının yapılandırmacı öğrenme yaklaşımına uygun olup olmadığı konusunda belirli sonuçlara ulaşılmıştır. Bu sonuçlar, çok daha anlaşılır olması için grafik tablolar haline dönüştürülmüştür. Elde edilen verilerin değerlendirilmesi sonucunda, yapılandırmacı öğrenme yaklaşımına göre yapılan Dil ve Anlatım dersinin öğrenci başarısını olumlu yönde etkilediği görülmüştür. Anketin uygulandığı öğretmenler, 12. Sınıf Dil ve Anlatım Ders Kitabının yapılandırmacı öğretim modeline uygun olarak hazırlandığını, fakat bu programın uygulanmasında çeşitli problemlerin ve eksikliklerin var olduğunu ifade etmişlerdir. Bu eksikliklerin giderilmesi için çeşitli çalışmaların yapılması, bazı eğitimlerin verilmesi ve yardımcı kitapların hazırlanması gerektiğini vurgulamışlardır