Mavi kırlangıç öğrenci ve çocuk dergisinin çocuk eğitimine katkısı açısından incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: YASEMİN ERMUMCU

Danışman: FATMA AÇIK

Özet:

Çocuk gazete ve dergileri; içeriğinde yer alan şiir, hikâye, masal, çizgi roman, bilmece gibi türlerle çocuğun edebî ve estetik bir zevk edinmesini destekleyen, eğitici özelliğinin yanı sıra eğlendiriciliği de ağır basan, çocukların dünyasını ilgilendiren haber, olay ve bilimsel gelişmelerin yansıtıldığı süreli yayınlardır. Bu çalışmada 1969-1980 yılları arasında yayımlanan Mavi Kırlangıç Öğrenci ve Çocuk Dergisi’nde yer alan metin türleri incelenmiş ve edebi zevk kazandırma ve eğitim konusunda katkıları ele alınmıştır. Çalışmanın amacı 1969-1980 yılları arasında yayımlanan Mavi Kırlangıç Öğrenci ve Çocuk Dergisinin çocuk edebiyatına, çocuk dergiciliğine, çocukların eğitimine katkılarını incelemektir. Araştırma 1969-1980 yılları arasında yayımlanan Mavi Kırlangıç dergisinin 175 sayısının incelenmesi ve içeriğinin çocuk edebiyatı çerçevesinde, çocuk eğitimine katkısı açısından değerlendirilmesiyle sınırlı tutulmuştur. Nitel bir araştırma olan çalışmada doküman incelemesi yapılmış ve veriler betimsel içerik analizi ile çözümlenmiştir. Araştırma sonucu elde edilen bulgulara göre 1969-1980 yıllarında aralıksız yayımlanan Mavi Kırlangıç Öğrenci ve Çocuk dergisinin çocuk eğitimi açısından önemli bir yere sahip olduğunu söylemek mümkündür.