Tüketicilerin alternatif turizm türlerini satın alma davranışlarını etkileyen faktörler


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2011

Öğrenci: ASLI ALBAYRAK

Danışman: MAHMUT HAMİL NAZİK

Özet:

Bu çalışmanın amacı, tüketicilerin alternatif turizm türlerini satın alma davranışlarını etkileyen faktörleri saptamak, tüketicileri alternatif turizm türleri hakkında bilgilendirmek ve aynı zamanda da işletmelere alternatif turizm tüketicilerinin ihtiyaç ve isteklerini en iyi şekilde karşılayacak hizmet sunumlarına katkıda bulunmaktır. Çalışma kapsamına İstanbul ili sınırları içerisinde gerçekleştirilen Kültür, Kongre, Botanik, İnanç, Deniz, Kuş Gözlemciliği, Hava Sporları, Golf, Sağlık ve Termal Turizmi türlerini gerçekleştiren 405 tüketici alınmış ve araştırmacı tarafından daha önceden hazırlanmış olan görüşme formları uygulanmıştır. Araştırma sonunda, genç ve orta düzeyde gelire sahip olan tüketicilerin Botanik, Kongre ve Kültür Turizmini; 40 yaş altında, orta düzeyde gelire sahip tüketicilerin Kuş Gözlemciliği ve Hava Sporları Turizmini, 40 yaşından küçük, yüksek düzeyde gelire sahip olan tüketicilerin Yat Turizmini, 40 yaşından büyük düşük düzeyde gelire sahip olan tüketicilerin Sağlık ve Termal Turizmi ile İnanç Turizmini; 50 yaşından büyük, yüksek düzeyde gelire sahip olan tüketicilerin ise Golf Turizmini gerçekleştirdikleri bulunmuştur. Diğer taraftan, tüketicilerin alternatif turizm türlerini gerçekleştirmeleri üzerinde en fazla etkili olan faktörün tüm alternatif turizm türleri için Merak ve Öğrenme olduğu, Golf, Hava Sporları, Kongre, Kültür ve Yat Turizmi katılımcıları için Kendini İyi Hissetmenin ikinci dereceden önemli ve Farklılık faktörünün ise en az önemli olduğu bulunmuştur. Bu durumun aksine, Botanik, İnanç, Kuş Gözlemciliği ile Sağlık ve Termal Turizmi katılımcıları için ise Farklılık faktörünün ikinci dereceden önemli faktörken Kendini İyi Hissetmenin en az önemli olan faktör olduğu saptanmıştır. Çalışma sonunda tüketicilere kendi özellikleri, ihtiyaç ve isteklerine uygun olan alternatif turizm türleriyle ilgili; işletmelere ise alternatif turizm türlerine ilişkin talebi yöneltmek için uygulanabilecek stratejiler hakkında önerilerde bulunulmuştur.