Bilişsel dinleme stratejilerine uygun olarak hazırlanan etkinliklerin Arapça dinleme becerisinin gelişimine etkileri


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2016

Öğrenci: ERSİN ÇİLEK

Danışman: İBRAHİM ETHEM POLAT

Özet:

Bu araştırmanın amacı, yabancı dil olarak Arapça öğretiminde diğer beceri alanlarına oranla geri planda bırakılmış bir beceri olan dinleme becerisini geliştirmeye yönelik dinleme stratejiler ve tekniklerine ilişkin etkinliklerin sınıf ortamında kullanılarak Arapça dinleme becerisini geliştirmesine olan etkisini değerlendirmek ve bu etkinliklerin Arapça öğretiminde kullanımına yönelik öneriler sunmaktır. Dinleme becerisini geliştirmek ve önerilen etkinliklerin beceriyi geliştirmede yeterli olup olmadığını ortaya koymak, araştırmanın temelini oluşturmaktadır. Öntest sonteste dayalı deneysel modele göre düzenlenen bu araştırmaya Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Arap Dili Eğitimi Anabilim Dalı 1. Sınıfta bulunan 40 öğrenci katılmıştır. Deney ve kontrol grubuna ilk olarak dinleme stratejileri öntesti uygulanmıştır. Deney grubuna her bir etkinlik bir ders saati uygulanarak 9 hafta süren dinleme stratejileri eğitimi almıştır. Bu süre içerisinde kontrol grubuna bu eğitim verilmemiştir. Her iki gruba çalışmanın sonunda dinleme stratejileri sontesti uygulanmıştır. Çalışma sonunda dinleme etkinliklerinin, öğrencilerin dinleme tutumları ve başarılarında anlamlı bir fark oluşturduğu belirlenmiştir.