Beklenti-değer temelli öğretimde yazma becerileri ve motivasyon ilişkisi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2017

Öğrenci: TUĞBA BARUTCU

Danışman: FATMA AÇIK

Özet:

Bu araştırmanın genel amacı, Beklenti-Değer Teorisinin ilkelerine göre hazırlanmış atölyelerin öğrencilerin yazma motivasyonu ve yazma becerileri üzerine etkisini gözlemlemektir. Nitel veri toplama araçlarının kullanıldığı bu çalışmada öğrencilerin yazma motivasyonu ve yazma becerilerindeki değişim betimlenmiştir. Bu betimlemede öğrenci ve öğretmen görüşmelerinden alıntılara yer verilmiş, öğrenciler tarafından oluşturulan yazılı ürünlerden örnekler sunulmuştur. Çalışma nitel bir bakış açısıyla şekillenen eylem araştırması ile desenlenmiştir. Bu süreç çalışma grubunun ihtiyaçlarının belirlenmesi, verilerin toplanması, analiz edilip yorumlanması ile eylem planının tasarlanması, uygulanması ve değerlendirilmesi aşamalarından meydana gelmektedir. Araştırma bu kapsamda Ankara ilinin Sincan ilçesinde yer alan bir ortaokulun 6.sınıf düzeyindeki bir grubunda gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın sınırları içinde öncelikli olarak Beklenti-Değer Teorisinin ilkelerine göre hazırlanmış on dört haftalık bir eylem planı tasarlanmıştır. Bu eylem planının on iki haftası, teorinin ilkelerine göre şekillendirilmiş yazma atölyelerinden oluşmaktadır. Bu atölyeler aracılığıyla öğrencilerin başarı beklentisi ve görev değeri yapılarındaki değişim betimlenmeye çalışılmıştır. Buna ek olarak atölyelerin öğrencilerin yazma becerileri üzerindeki etkisi değerlendirilmiştir. Öğrencilerle yapılan görüşmeler betimsel analize tabi tutulmuştur. Bu analiz kapsamında oluşturulan tema, kategori ve kodlar MAXQDA 12 programı aracılığıyla sınıflandırılmıştır. Araştırma sonuçları öğrencilerin yazma motivasyonlarının arttığını göstermiştir. Beklenti-Değer Teorisi temelli yazma öğretimi aracılığıyla başarı beklentisi, öz-yeterlilik, görev değeri ve kaygı boyutlarında olumlu yönde gelişim sağlanmıştır. Ayrıca uygulama öncesi ve sonrasındaki toplam puanların farklılığı öğrencilerin yazma becerilerinin biçim, dil ve anlatım, imla ve noktalama açısından geliştiği ortaya koymaktadır.