Avrupa’ da Görev Yapan Türkçe Öğretmenlerinin Teknoloji Kullanımı İle İlgili Performans Ölçümü


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Hülya HÖRGÜŞLÜOĞLU

Danışman: FATMA AÇIK

Özet:

Yurt dışındaki Türk çocuklarının ana dilleri olan Türkçeyi öğrenmesi içinde bulunduğu toplum dilini öğrenmesi kadar önemli bir konudur. Çünkü bu çocukların yaşadığı toplumla uyum sağlaması için bulundukları ülkenin resmî dilini öğrenirken kendi kültürüyle bağlarının korunması ve güçlenmesi için de Türkçeyi öğrenmesi gerekmektedir. Bu noktada iki dilli olarak adlandırılan bu çocukların ana dili eğitimleri üzerinde durulması gereken hassas bir konudur. Nitekim bu çocukların ana dili öğrenme konusu eğitim politikalarından, öğretimde kullanılan materyallerden ve en önemlisi de bu süreci yöneten ve şekillendiren öğretmenlerden etkilenen bir alandır. Bu bağlamda Avrupa’da Türk çocuklarına Türkçe öğreten öğretmenlerin teknoloji kullanma performansları ölçülmüştür. Araştırmada mahallen atanan ve MEB tarafından görevlendirilen toplam 57 öğretmene anket soruları sorulmuş ve donanım, yazılım ve uygulamalar ve bilgisayarlı öğretime ilişkin yeterlikleri değerlendirilmiştir. Anketten elde edilen yüzdelik ifadelerle katılımcıların cinsiyet; mezun olunan fakülte, bilgisayarla ilgili herhangi bir eğitim ya da kurs alıp almamaları ve görev yaptıkları okullarda bilgisayarlı öğretim yapılıp yapılmadığına ilişkin bilgileri değerlendirildiği için araştırma modeli olarak karma araştırma modeli uygulanmıştır. Değerlendirmeler sonucunda öğretmenlerin bahsi geçen üç yeterlik alanında da kendilerini yeterli hissettikleri fakat buna rağmen donanıma ilişkin yeterliklerinin diğer iki yeterliğe göre daha az yüzdelik değere sahip olduğu ortaya çıkmıştır. Bu bilgiler ışığında yurt dışında görev yapan Türkçe öğretmenleri için önerilerde bulunulmuştur.