Beyin hasarlı hastalara verilen mesane eğitiminin etkinliği


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2014

Öğrenci: SERAP ERGUN

Danışman: NURCAN ÇALIŞKAN

Özet:

Araştırma, üriner inkontinansı olan beyin hasarlı hastalara verilen mesane eğitiminin etkinliğinin değerlendirilmesi amacı ile yapılmıştır. Müdahale araştırması olarak yapılan araştırma, Türk Silahlı Kuvvetleri Rehabilitasyon ve Bakım Merkezi Beyin Hasarı Kliniği'nde ve 15.03.2008-15.03.2009 tarihleri arasında yapılmıştır. Araştırmanın örneklemini 85 hasta oluşturmuştur. Veriler; veri toplama formu ve üriner günlük formu ile toplanmış ve sayı, yüzde, ki-kare, Fisher kesin ki-kare ve Mc Nemar testleri ile değerlendirilmiştir. Elde edilen verilere göre; hastaların yaş ortalaması 48.40 olup, %72.9'u erkek, %50.6'sı strok tanısı almış, %44.7'sinin kronik hastalığı vardır ve %45.9'u diüretik ilaç kullanmaktadır. Mesane eğitimi hastaların %70.6'sında başarı sağlamıştır. Hastaların günlük sıvı alımı, idrar kontrolü, kateter ve bez kullanma durumlarına gore mesane eğitiminin etkinliğine bakıldığında aradaki farkın istatistiksel olarak anlamlı olduğu bulunmuştur (p<0.001). Mesane eğitimi sürecinde hastaların %36.5'i idrar yolu enfeksiyonu geçirmiş ve bu hastaların yaklaşık %74.2'sinde mesane eğitimi etkili olmuştur. Sonuç olarak beyin hasarlı hastalara verilen mesane eğitimi kontinansı sağlamada başarılı olmuştur. Çalışma sonucunda, mesane eğitimi için uygun olan tüm beyin hasarlı hastalara eğitim verilmesi önerilmiştir.