Addıe Tasarım Modeline Göre Öğretmenler İçin Web 2.0 Araçları Tanıtım Ve Kullanım Kılavuzu Geliştirilmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2021

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Oya ÖZKILIÇ

Danışman: SEVİL FİLİZ

Özet:

Bu çalışmada, öğretmenlerin Web 2.0 araçlarını tanımasını ve kullanmasını kolaylaştıracak nitelikte bir kılavuzu, öğretmen görüşleri doğrultusunda geliştirerek hazırlamak amaçlanmıştır. Bu çalışmada, Tip 1 Tasarım ve Geliştirme Araştırma yöntemi (DDR) kullanılmıştır. “Web 2.0 Araçları Tanıtım ve Kullanım Kılavuzu” isimli kaynak, bir tasarım modeli olan ADDIE Modeli’nin Analiz, Tasarım, Geliştirme, Uygulama ve Değerlendirme aşamalarından geçerek geliştirilmiştir. Analiz aşamasında, Web 2.0 araçları ile ilgili literatür incelenmiş; konu alanı, hedef kitle, kılavuzun amacı ve sınırlılıklar belirlenmiştir. Tasarım aşamasında, genel kazanımlar, içerik ve değerlendirme süreci belirlenmiştir. Uzman görüşlerine başvurmak için örnek kılavuz hazırlamıştır. Kılavuzun vii içerik sunumu, kapağı, temel bölümlerine yönelik genel özellikleri kararlaştırılmıştır. Geliştirme aşamasında, uzman önerilerine göre düzenlemeler yapılmıştır. Hedef davranışların belirlenmesine yönelik iş analizinin ardından kılavuz metninin yazımı gerçekleştirilmiştir. Kılavuzda “anket, animasyon, dijital pano, e-kitap, karikatür, afiş-bilgi grafikleri, sınav, sanal sınıf, sunum, video, web sitesi ve zihin haritası” araçlarının tanıtımı yapılmıştır. Web 2.0 araçlarının kullanımını kolaylaştıracak bilgilere (e-posta oluşturma, bulut araçları, web tarayıcısında Türkçe çeviri yapma, sesle yazma araçları, Web 2.0 araçları kare kod listesi, web 2.0 araçlarında sık kullanılan İngilizce kelimeler için sözlük) “Ek Bilgiler” bölümünde yer verilmiştir. Kılavuz yazımının ardından tekrar uzman görüşleri alınmış ve kılavuz ön uygulamaya hazır hale getirilmiştir. Araştırmacı gözetiminde, kılavuz okunarak Web 2.0 araçlarına yönelik uygulama faaliyetleri ön uygulaması yapılmış, tespit edilen eksiklikler giderilmiş ve ardından kılavuzun dizgisi gerçekleştirilmiştir. Uygulama aşamasında Kırıkkale ilinde görev yapmakta olan, farklı branştan 15 öğretmenin görüşleri yarı yapılandırılmış görüşme formları ile toplanmış ve içerik analizi yapılmıştır. Üç farklı uygulamanın ardından elde edilen içerik analizi sonuçlarına göre, kılavuz güncellenmiş ve son halini almıştır. Değerlendirme aşamasında kılavuzun faydasına yönelik görüşler toplanmış ve katılımcılar kılavuzu etkileyici, öğretici ve amacına uygun bulmuşlardır