Öğretmen adaylarının mobil teknolojileri öğrenme faaliyetlerinde kullanma sıklıklarının incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Öğrenci: EMİNE SU

Danışman: HASAN ÇAKIR

Özet:

Bu çalışmanın amacı yüksek öğrenimine devam eden öğretmen adaylarının eğitsel bağlamda mobil teknoloji kullanım sıklıklarını etkileyen faktörleri belirlemektir. İncelenen faktörler yeniliğin yayılımı, kabulü ve benimsenmesi ile ilgili model ve kuramlar çerçevesinde belirlenmiştir. Araştırmanın çalışma grubu 2014-2015 eğitim öğretim yılında Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi'nde öğrenim gören 608 öğretmen adayından oluşmaktadır. Araştırmanın veri toplama araçları araştırmacı tarafından geliştirimiştir. Ölçeklerin geçerlik ve güvenirliğinin sağlanmasına yönelik uzman görüşü alınmış, odak grup görüşmesi ve pilot uygulama yapılarak analiz sonuçları değerlendirilmiştir. Araştırma tarama modelinde gerçekleştirilmiştir. Betimsel analiz, ANOVA, t-testi, Çoklu Regresyon Analizi yapılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre; öğretmen adaylarının sınıf içinde mobil öğrenme faaliyetlerinden oldukça az yararlandığı gözlenmiş sınıf dışında bu oranın daha yüksek olduğu ve genel olarak mobil teknolojileri öğrenme faaliyetlerinde kullanım sıklığının orta seviyelerde olduğu görülmüştür. Öğretmen adaylarının genel olarak kullanım yeterliklerinin yeterli düzeyde olduğu gözlenmiştir. Ancak mobil teknolojilerde problem çözme yeterliği daha düşük çıkmıştır. Mobil teknolojilerin öğrenme faaliyetlerinde kullanım sıklığını etkileyen faktörlerin önem sırasına göre; motivasyon, tutum, sosyal etki ve kullanım yeterliği olduğu görülmüştür. Bu araştırma öğretmen adaylarının mobil teknolojileri eğitsel bağlamda kullanma sıklıklarını ve kullanma sıklıklarını etkileyen faktörleri belirlemiş olduğundan yapılacak model çalışmalarına katkı sağlayacağı düşünülmektedir.