İlkokul ve ortaokul eğitim yapılarının tasarım ilkeleri ve mekân kurgusunun incelenmesi: Yugoslavya döneminden örnekler


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Öğrenci: SEVDA İBRAHİMGİL KARAKUŞ

Danışman: SARE SAHİL

Özet:

Bu çalışma, ilkokul ve ortaokul eğitim yapılarının tasarımlarını etkileyen çevresel faktörler ile birlikte eğitim yapılarının tasarım ilkelerini ele alarak mekân tasarımlarını değerlendirilmektedir. Saha çalışmasında ise Yugoslavya döneminden ele alınan üç örnek üzerinden dönemin mimari yaklaşımı özellikle eğitim sistemi ve eğitim yapılarının tasarımları, yer almaktadır. Çalışma içeriği, eğitimciler ve mimarlar tarafından belirlenen eğitim mekânlarının tasarım ilkelerinin incelenmesiyle oluşturulan standartların, Yugoslavya Dönemi'nden günümüze kadar işlevselliğini koruyan ilkokul ve ortaokul eğitim yapıları üzerinden karşılaştırılmasından oluşmaktadır. Tez çalışması, iki aşamadan ve yedi bölümden oluşmaktadır. Birinci aşamayı oluşturan ilk dört bölüm teorik çalışmayı; eğitim yapılarının tasarımlarını etkileyen genel faktörleri, eğitim öğretimin tanımını ve eğitim yapılarının tasarım ilkelerini içermektedir. Son üç bölümün oluşturduğu ikinci aşama da ise saha çalışmasının yapıldığı Polog Bölgesi'nin sosyo-ekonomik ve sosyo-kültürel değişimlerin ortaya çıkardığı yaşam farklılıkları ve bölgeye ait eğitim yapıları ele alınarak dönemin seçilen eğitim yapılarının mekân analizlerine, yapılan anket çalışması ile kullanıcıların değerlendirmesine yer verilmiştir. Birinci ve ikinci aşamanın genel değerlendirilmesinden oluşan sonuç bölümünde ise tasarım ilkeleri ile analizlerin değerlendirmesi yapılmaktadır. Eğitim yapılarının standartlara olan uygunluğu ele alınmaktadır.