Dijital sınıfın akademik başarıya, çevrimiçi teknolojileri öz yeterlik algısına ve motivasyona etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2014

Öğrenci: BİLGE HAS ERDOĞAN

Danışman: MEHMET ARİF ÖZERBAŞ

Özet:

araştırmanın amacı dijital sınıf teknolojileri ile oluşturulmuş öğrenme ortamının 7. sınıf öğrencilerinin akademik başarıları, çevrimiçi teknoloji öz yeterlik algıları ve motivasyonları üzerinde bir etkiye sahip olup olmadığını incelemektir. Araştırmada nitel ve nicel veri toplama tekniklerinin birlikte kullanıldığı karma araştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırma Ankara ili Sincan ilçesinde bulunan, Gaziosmanpaşa Ortaokulu'nda öğrenim gören 58 öğrenci üzerinde gerçekleştirilmiştir. Araştırma başlangıcında deney ve kontrol grubu öğrencilerine araştırmacı tarafından geliştirilen "Akademik başarı ölçeği", Miltiadou ve Yu (2000) tarafından geliştirilen "Çevrimiçi teknolojileri öz yeterlik algısı ölçeği" ve Liu ve Lin (2010) tarafından geliştirilen "Matematik motivasyon ölçeği" ön test olarak uygulanmıştır. 4 haftalık deney süresi sonunda her iki grubu da aynı ölçekler son test olarak uygulanmıştır. Son testlerin uygulanma tarihinden 4 hafta sonra öğrenilenlerin kalıcılığını tespit etmek amacıyla araştırmacı tarafından geliştirilen "Kalıcılık ölçeği" uygulanmıştır. Bununla birlikte deney grubu öğrencilerinin dijital sınıfa ilişkin görüşlerini belirlemek üzere yarı yapılandırılmış görüşme yapılmıştır. Verilerin çözümlenmesi için SPSS 20 programı kullanılmıştır. Alt problemlerin çözümlenmesinde yüzde, frekans, aritmetik ortalama, standart sapma, tek faktör üzerinde tekrarlı ölçümler için iki faktörlü ANOVA (repeated measures) ve ANCOVA kullanılmıştır. Araştırma sonuçları öğrencilerin akademik başarılarının deney grubu lehine anlamlı olarak farklılaştığını göstermiştir. Fakat öğrencilerin teknoloji öz yeterliklerinde, motivasyonlarında ve kalıcılık puanlarında anlamlı bir farklılığın bulunmadığı sonucuna varılmıştır. Bununla birlikte deney grubu öğrencileri ile yapılan görüşmeler ile öğrencilerin büyük çoğunluğunun dijital sınıfa ilişkin olumlu görüşte olduğu fakat yaşanan bir takım teknik arızalar ve gecikmelerden rahatsızlık duydukları tespit edilmiştir.