TÜRK EDEBİYATI 9. SINIF VE 10. SINIF DERS KİTAPLARINDAKİ DİVAN ŞİİRİ ÖRNEKLERİNİN ÇOKLU ZEKÂ KURAMI AÇISINDAN İNCELENMESİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2009

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ZEHRA KUM

Danışman: CEMAL KURNAZ

Özet:

Araştırmada; 2005 yılı MEB tarafından onaylanmış 9. ve 10. sınıf Türk Edebiyatı ders kitapları ve 1992 yılında onaylanarak uygulanmaya başlanan edebiyat programına göre Şimşek, Serhat ve İnkılap yayınları tarafından hazırlanmış ders kitapları Çoklu Zekâ Kuramı ışığında incelenmiştir. Adı geçen kitaplardaki divan şiirleri tüm zekâ alanlarının içeriği çerçevesinde, temel alındıkları kuram ve hazırlandıkları program ışığında Çoklu Zekâ Kuramına göre incelenmesi, farklarının belirlenmesi ve eksik yönlerinin tespit edilmesi amacıyla yürütülmüştür. Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı ortaöğretim kurumlarında çalışan Türk Dili ve Edebiyatı öğretmenlerine uygulanan ankette, 9. ve 10. sınıf Edebiyat ders kitaplarındaki divan şiirlerinin sekiz zekâ alanının geliştirilmesindeki uygunluğu incelenmiştir. Araştırma sonucunda: 1. Davranışçı kurama göre hazırlanan 9. ve 10. sınıf Türk Dili ve Edebiyatı ders kitaplarında sözel zekâ farkına varılmadan fazlasıyla desteklenmişken diğer zekâ alanlarına nadiren rastlanmıştır. 2. Yapısalcı yaklaşıma göre hazırlanan edebiyat ders kitaplarının eksik ve yetersiz yönlerinin bulunmasına rağmen Çoklu Zekâ Kuramına uygun olduğu görülmüştür. 3. Tezi desteklemek için yapılan anket çalışmasında 2005 edebiyat programına göre hazırlanan, edebiyat ders kitaplarının Çoklu Zekâ Kuramı açısından uygulanabilirliği hakkındaki öğretmen görüşlerinde kitaplar ve Çoklu Zekâ Kuramı arasında bir bütünlük bulunmadığı tespit edilmiştir. Araştırma sonunda edebiyat kitaplarından çıkan bulgulara dayalı olarak araştırmacı tarafından ortaya konulan önerilere yer verilmektedir.