Yaratıcı drama yönteminin kelime öğrenimine etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2018

Öğrenci: MUHAMMET YUSUF KOÇPINAR

Danışman: GIYASETTİN AYTAŞ

Özet:

Bu araştırmanın amacı ilköğretim 7. sınıf düzeyindeki öğrencilere kelime öğretimi esnasında uygulanan yaratıcı drama etkinliklerinin incelenmesi ve çağdaş eğitim yöntemi ile karşılaştırılmasıdır. Araştırma, 2017-2018 eğitim öğretim yılında İstanbul ilinin Bayrampaşa ilçesindeki bir devlet okulunda öğrenim görmekte olan iki ayrı 7. sınıf şubesinde gerçekleştirilmiştir. Araştırma probleminin çözülmesine yönelik ön test ve son test kontrol gruplu deneysel model kullanılmıştır. Bu model çerçevesinde, yansız olarak seçilen iki sınıftan bir tanesinde kelime öğretimine yönelik yaratıcı drama etkinlikleri uygulanmıştır. Eğitim sürecine başlamadan önce deney ve kontrol grubunun kelime bilgisine yönelik ön test uygulanmış ve grupların birbirine denk olduğu gösterilmiştir. Beş haftalık eğitim sürecinin ardından son test uygulaması ile grupların kelime bilgisine yönelik puan ortalamaları karşılaştırılmıştır. Üç haftalık bir aradan sonra kalıcılık testi ile tekrar bir değerlendirme yapılmıştır. Çağdaş eğitim yöntemi ve yaratıcı drama teknikleri uygulanan iki grubun da eğitim sürecinden sonra aldıkları puan ortalaması başlangıç düzeylerine göre artış gösterdiği tespit edilmiştir. Yaratıcı drama teknikleri uygulanan deney grubundaki öğrencilerin son test ve kalıcılık testinde aldıkları puan ortalamaları çağdaş eğitim yöntemi uygulanan gruba göre daha yüksektir. Araştırmada elde edilen bulgular ışığında yaratıcı drama etkinliklerinin kelime öğretimi üzerindeki etkileri oldukça belirgindir. Bu anlamda, yaratıcı drama uygulamalarının ilköğretim düzeyinde uygulanan mevcut çağdaş eğitim yöntemine uyarlanması ile kelime öğreniminin kolaylaşacağı düşünülmektedir.